tersebut kisah 4

Darjah 5 hanya tinggal penghujungnya. Ayah dan mak gembira sekali kerana aku gigih pergi ke sekolah setiap hari. Mak terpaksa bangun pagi kerana membuat 'lempeng nyoir' untuk dijadikan bekalanku semasa di sekolah. "Terima kasih mak kerana sayang paksu." ucapku setiap kali mak mencuim dahiku.

Cuti akhir tahun persekolahan bermula. Aku seperti budak-budak lain juga girang dalam tempoh ini. Masa banyak aku habiskan masa di rumah. Rutin pagiku masih lagi tidak berubah. Bangun pagi- kendur lembu, v makan lembu dan juga 6 ekor kambing. Kambing-kambing ini terpaksa ditambat bimbang makan tanaman jiran. Kata ayah," berdosa apabila ternakan kita makan tanaman orang lain". Aku masih ingat kata-kata itu. Tapi satu sahaja yang leceh bila bela kambing tekah( musim ) ini. Hujan yang turun tak henti-henti menyebabkan kambing tidak boleh turun dari kandang. Bila kena hujan boleh menyebabkan perut kambing-kambing ini jadi kembong.( sejenis penyakit perut ). Terpaksalah aku kena cari makanan kambing-kambing ini. Bukan macam sekarang, makanannya boleh dibeli di kedai. Aku kena redah hujan lebat cari pucuk-pucuk kayu untuk diberi kepada kambing. Boleh bayangkan jika hujan sampai seminggu, kursus aku jadinya.
Tapi... bila tiba tekah(musim ) hujan yang berterusan macam ni, aku juga ada aktiviti aku sendiri. Aku pakar dalam bab-bab tangkap ikan air tawar ni. Lebih-lebih lagi ikan puyu, keli dan sepat. Biasanya aku suka buat 'tuwau' iaitu sejenis alat untuk menangkap ikan.Lebih kurang macam bubu jugak lah. Cuma tuwau ini dipasang di tempat air yang mengalir deras mengikut aliran air tersebut. Ikan terperangkap apabila memasuki aliran air tersebut.
inilah bentuk 'tuwau' tu

Biasanya aku pasang tuwau waktu pagi, petang baru jenguk tengok kalau ada ikan yang masuk. Tapi ada gak ikan 'lain' yang masuk seperti kura-kura atau ular. Bila perkara itu berlaku, aku pass kat abang aku untuk angkatkan tuwau itu. Aku takut dan geli pada ular.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails