tersebut kisah 9

Keputusan exam SRP telah diumumkan. Aku berjaya. Yaa.. beda biduu.. aku menjerit sekuat hati tetapi di dalam hati. Aku berlari dengan lajunya melalui belukar kecil di belakang sekolah untuk cepat sampai ke rumahku. Ingin aku tunjukkan kepada ayah dan emak tentang kejayaanku. Tapi...hampa!!! ayah buat dono aje. Tidak nampak kesungguhan menyambut kejayaanku. Terasa kecil hati, tapi siapa aku untuk berhak berkecil hati dengan ayah. Aku hanya seorang anak. Pun begitu aku mencipta sejarah dalam keluarga; menjadi orang yang pertama lulus dalam exam ini. Malah berjaya untuk memasuki aliran sains tulen seperti yang aku harap-harapkan selama ini.

TINGKATAN 4

Berada di tingkatan 4 aliran sains tulen amat memeritkan. Banyak buku latihan yang diperlukan. Sudah ramai rakan sekelasku yang telah membeli buku rujukan biologi daripada cikgu Rahmah. Malah telah ramai juga yang telah menjelaskan harga buku tersebut. Aku...! masih lagi memanjangkan leher macam zirafah setiap kali berkongsi buku rujukan kawan. Bukan buku rujukan biologi sahaja, malah buku kimia, fizik dan matematik tambahan begitu juga. Akhirnya dalam kelas 4 Ibnu Khaldum itu, hanya aku seorang sahaja yang tidak mempunyai buku-buku rujukan. Nasibku baik kerana semua cikgu faham tentang keadaanku. Ada di antara mereka, cikgu yang baik hati mendahulukan memberi buku-buku rujukan tersebut biarpun mereka tahu aku tidak mampu untuk membayarnya. (sampai sesaat ini pun aku masih lagi tidak membayar harga buku-buku tersebut. Aku pernah juga aku jumpa cikgu-cikgu ini. Bila aku ingin membayarnya, mereka tanya aku kerja apa. Aku kata aku cikgu. Langsung mereka kata halal dan tak payah bayar).

Aku pernah meminta pitis daripada emak untuk membayar buku-buku tersebut. Tapi... emak seakan tidak memahaminya. Membiarkan permintaanku itu dituip angin petang. Aku tahu emak ada pitis. Tapi... tidak perlulah aku ceritakan keburukan emak aku. Cukuplah aku katakan emak aku tidak memahami apa yang diperlukan oleh seorang pelajar. Aku dan abangku pernah menangis meminta pitis hanya 30 sen untuk membeli buku tulis. Aku masih ingat lagi dialog itu:-

Aku : mak...., minta pitis 30 sen, nak beli buku tulis

Mak : Aik, mering baru v 30 sen wat beli buku tulis. Ari ni mintak lagi.

Aku : mering buku tulis geografi mak, ari ni buku tulis matematik.


Mak diam. Bangun. Meninggalkan aku tanpa memberi keputusan. Aku termanggu. Mengharapkan emak datang dan menghulurkan pitis. Hampa..!!! biarkan permintaanku ditiup angin petang lagi.

Aku mula kreatif memikirkan cara mengatasi masalah buku tulis. Mulalah sebuah buku tulis ku bahagi kepada dua bahagian. Bahagian muka surat 1 hingga ke tengah, aku tulis subjek geogafi dan dari muka surat tengah hingga ke akhir tulis subjek pendidikan Agama Islam. Bila cikgu suruh hantar buku-buku tersebut, aku rekalah dengan seribu alasan. Tertinggal kat rumahlah, tak siap latihan lah dan macam-macam lagi. Yang paling tak logiknya aku reka alasan buku basah terjatuh ke dalam parit semasa pulang dari sekolah. Terkadang tu, berbirat juga tapak tanganku dirotan cikgu bila alasanku tak diterima.


KENANGAN MANIS


Aku masih ingat lagi, pada pertengahan bulan 6, sekolahku ada menerima beberapa orang cikgu praktikum dari Universiti Teknologi Malaysia. Salah seorang daripada mereka iatu cikgu Rozita mengajar di kelasku dalam mata pelajaran matematik moden. Berasal daripada Johor. Dia seorang cikgu yang manja, berlemah lembut, cantik dan pandai mengambil hati pelajar-pelajar kelasku. Ramai pelajar yang sukakan dia. Termasuk aku. Kerana minat kepada cikgu Rozita punya pasal, aku dan beberapa rakanku mula mencari beberapa soalan matematik dan dengan sengajanya mencari cikgu Rozita untuk menyelesaikannya. Pernah dalam satu ujian matematik , aku mendapat markah penuh 100%. Aku sendiri tak percaya.!! Cikgu Rozita telah menghadiahkan aku sebuah penanda buku yang berlatar belakangkan Universiti Teknologi Malaysia. Bangganya aku!!!.





No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails