di bibirnya ada cinta


Dalam menghabiskan cuti sekolah ini, dah tiga kali anak perempuanku khatam buku mini novella di bibirnya ada cinta sebabnya takde buku cerita lain yang nak baca. Katanya best jugaklah jalan ceritanya. Aku pun dulu-dulu lagi dah baca buku ini. Bila dah habis baca baruku 'lelong' buku ini kat anak-anakku. Bimbang takut berebut dengan aku pulak.

Jalan cerita yang bersahaja. Susunan ayat-ayat yang mudah dan ringkas lebih memudahkan para pembaca memahami jalan ceritanya. Penulis memilih nama-nama watak utama yang mudah diingat dan tidak lekang dek panas seperti Kael, Widuri, Miza dan yang lainnya memudahkan pembaca mengingati setiap watak tersebut.

Biarpun jalan ceritanya mudah diduga kerana ianya mirip siri scitom di TV si Ugly Betty tetapi penulis bijak mengadaptasinya sesuai dengan nilai-nilai ketimuran. Memasukkan kisah perkampung orang asli cukup menguatkan lagi penulis ini kaya dengan pengetahuan tentang masyarakat orang asli yang mahir dengan selok belok pokok hutan.

Tahniah diucapkan kepada penulis kerana berjaya menghasilkan mini novella ini yang sesuai untuk semua peringkat umur. Harganya yang berpatutan merancakkan lagi dunia pembacaan para remaja khususnya. Semoga terus berkarya buat penulis.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails