tersebut kisah 8

Tahun ini adalah tahun yang paling penting dalam hidupku. Tahun inilah yang akan menentukan berbezanya aku dengan abang-abangku. Mereka telah gagal tahap ini. Adakah aku akan meneruskan tradisi keluarga. Gagal juga. Tidak. Aku mohon pada Allah moga aku akan berjaya.

Tahun ini aku menghadapi peperiksaan SRP. Kalau sekarang dikira sama taraf dengan PMR. Ini bermakna aku kena pergi sekolah pada sesi pagi. Bangun awal pagi tidak menjadi masalah padaku. Ini kerana sebelum ini aku telah dididik oleh ayah untuk bangun awal-awal. Kalau lewat, pasti mukaku akan dijerus sebaldi air oleh ayah. Bila bersekolah pagi; automatik tugas-tugas lamaku seperti keluarkan lembu kambing dari kandang diambil alih oleh kakakku yang tidak bersekolah. Kesian kakakku. Apa boleh buat, aku terpaksa menahan perasaan itu. Tapi hujung minggu aku akan cover balik kerja-kerja kakakku.

Aku berada di kelas 3 Jati. Guru kelasku seorang cikgu perempuan; cikgu Norizan. Berasal dari negeri Kedah kerana loghah bahasa yang pekat bahasa orang Kedah. Cikgu Norizan mengajarku mata pelajaran Sains Pertanian. Tahun ini, aku telah lancar membaca. Cuma mata pelajaran yang paling aku benci Bahasa Inggeris sahaja yang out terus. Tak tahulah kenapa aku benci dan teramat benci kepada pelajaran tersebut. Mungkin pengalaman semasa di sekolah rendah yang membuat aku jadi begitu. ( baca cerita tersebut kisah 1 dan 6).

**************

Telah masuk hari kedua aku menduduki peperiksaan SRP. Hari ini tiba pula mata pelajaran Bahasa Inggeris. Bencinya aku!! Kan best jika mata pelajaran ini tiada terus dalam sukatan. Dalam dewan peperiksaan, aku macam ayam digigit semut. Resah. Gelisah! Boring! Tak tahu nak buat apa selain aku conteng kertas soalan dengan lukisan kartun popeye. Terasa jam di dinding berhenti bergerak. "Bateri jem barangkali," bisikku. Aku lihat di sebelah kiriku, member sekelasku, Azmi duk asyik menulis karangan BI. Lepas satu, satu kertas kajang ditulisnya. Ada juga kertas kajang yang digumpal dan dikoyok lalu dibuang ke dalam tong sampah berhampiran dengannya.
Aku melompat tanpa sedar, bila pengawas peperiksaan beritahu masa exam dah tamat. Aaah ..lega! Aku cepat-cepat ke tong sampah, ambil kertas kajang yang kawanku Azmi koyok tadi. Laa.. patut pun dia best sakan tulis, rupa-rupanya

.....yesteday, i dan keluarga i going to berkelah di tepi beach. we going at 8.a.m. we bring the kuih muih and baju mandi.....

kah!kah!kah!.. aku ketawa sendirian. Kalau lagu ni, aku pun reti tulis. Bodohnya aku hantar kertas kajang kosong. Siapa yang lebih bodoh. Aku lagi....








No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails