Cukupkah cinta dengan ayat power


ketika tulisan ini ditulis, saya sedang berbual-bual dengan seorang remaja ( berusia dalam lingkungan 18 tahun ) di telefon yang tengah asyik bercerita tentang pakwenya. Katanya dia begitu yakin dan percaya yang pakwe jujur dalam percintaan. Saya tanya kepada remaja ini, apakah buktinya. Katanya sudah cukup dengan ayat-ayat cinta yang power. Saya bertanya lagi, apakah tujuan percintaan anda. Adakah percintaan anda ini merupakan jalan awal menuju ke arah perkahwinan. Jawabnya tidak!!So, kenapa bercinta???

Itulah sebahagaian daripada perjalanan hidup remaja. Mungkin ramai remaja di luar sana yang serupa dan senasib dengan remaja ini. Bercinta tapi tidak tahu matlamat cinta. Wahai adik-adik remaja sekelian, cinta remaja itu umpama bunga-bunga indah yang sedang mekar di tepi-tepi kiri dan kanan jalan yang sedang anda lalui. Kutip bunga indah di kiri, terasa bunga-bunga di sebelah kanan jalan lebih menarik. Ambil bunga di sebelah kanan, teruja pula ingin memiliki bunga di sebelah kiri jalan. Begitulah seterusnya...Tiada yang kekal pilihannya.

Saban waktu kita mendengar berita dan cerita tentang kehanyutan' remaja dalam glamour cintanya. Si lelaki biasanya akan meminta si gadis membuktikan keutuhan cinta mereka; yang akhirnya si gadis menyerahkan mahkota yang diidamkan oleh lelaki. Awas remaja!!! Bukan sekarang anda bercinta. Perjalanan hidup anda masih lagi terlalu jauh. Timbalah pengalaman sepanjang perjalanan hidup itu. Utama hasrat keluarga anda terutama ibubapa seperti mahu melihat anda berjaya dalam hidup. Masuk U, kerja dan baru bercinta dan seterusnya berkahwin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails