menjadi hero

....parit yang hampir meragut dua nyawa

Hari ini telah menjadi sejarah dalam hidupku. Apa tidaknya, hari ini dengan izin Allah, aku telah menyelamatkan dua nyawa daripada menjadi arwah. Kisahnya bermula bila aku sedang berehat-rehat kat rumah. Tiba-tiba anak keduaku menjerit meminta tolong menyatakan ada orang lemas di parit sebelah pagar rumahku. Aku bagaikan lupa diri berlari bergegas keluar dari rumah. Aku terus menuju ke tempat kejadian. Disana aku melihat dua orang budak lelaki sedang berpautan antara satu sama lain dan tenggelam timbul hanyut dibawa arus deras. Aku berlari ke tebing parit. Aku ingin terjun dan menyelamatkan mereka. Namun aku bimbang andainya mereka meronta-ronta dan akan menarik aku sehingga aku juga turut lemas. Dalam waktu genting itu, aku bertindak mencapai dahan kayu yang berada berhampiran denganku. Aku terjun ke dalam parit bersama dahan kayu tersebut. Aku menghulurkan dahan kayu itu ke arah mereka. Allahamdulillah, mereka sempat mencapai dahan kayu tersebut. Kemudian aku berenang ke tepi parit sambil menarik mereka ke daratan.

Syukur kepada Allah kerana keduanya berada dalam keadaan sedar. Muka mereka pucat dan tidak bermaya. Letih kerana sudah banyak minum air. Keadaan aku pula, semput dan tercungap-cungap kerana berlari hampir 50 meter dari rumahku. Ditambah pula berat seluar jeans yang basah. Cermin mata hadiah dari isteriku berjenama guci ( RM1500.00) hilang di bawa arus.

Bangga dan terharu perasaanku bila salah seorang budak lelaki yang lemas itu datang kepadaku lalu memelukku dan mengucapkan berkali-kali terima kasih. Seorang lagi, hanya duduk termenung dan berpeluk tubuh merenung tempat kejadian yang berlaku dengan sekelip mata. Hanya kata-kata penyesalan yang keluar dari mulutnya.Dia berjanji tidak akan mengulanginya lagi.


Kesan daripada kejadian ini, aku tidak dapat melupakan saat-saat genting ketika menyelamatkan mereka. Terutamanya bila aku mengambil masa beberapa saat untuk bertindak sama ada aku harus terus terjun menyelamatkan mereka tanpa mengambil kira keselamatan diriku sendiri atau mengambil langkah lain. Detik-detik membuat keputusan benar-benar menghantuiku. Aku takut ketika aku mengalihkan pandanganku daripada mereka untuk mengambil dahan kayu, mereka akan tenggelam untuk selama-lamanya.

Satu lagi yang meninggalkan igauan dalam mindaku ialah ketika pandangan sayu mata seorang budak lelaki yang hampir tenggelam tepat ke mataku ketika aku menghulurkan dahan kayu ke arahnya. Pandangannya memberi seribu makna yang mengheret aku untuk mengumpul segala kudratku untuk menyelamatkannya.

Apapun segala kejadian dalam ketentuanNYA.

5 comments:

byha said...

waaaaa....
hero....
SUPERMAN!!!!!!!!!!

Mazni Aznita said...

inilah hero sejati.keberanian cikgu keluduk pasti akan dikenang budak berdua tu sehingga ke akhir hayat...tumpang seronok dan bangga bc kisah ni...

Keluduk said...

biasalah, kalau org lain di tempat saya pun akan bertindak begitu juga.

Anonymous said...

masya allah... alhamdulillah u made the right decision.. i couldnt imagine what would happen to u n ur family in case u chose the "other" choice.. can u imagine.. nyawa depends on 3 seconds decision... masya allah.. anyway.. alhamdulillah cikgu keluduk n the boys selamat...

Bila said...

Cewahhh..paksu... u are my heroo...hihi...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails