Hala hidup

Berita-berita di akhbar kebelakang ini begitu ghairah memaparkan tentang kedurjanaan peragut yang menyebabkan kematiaan mangsanya.Sama ada berita-berita itu sengaja disensasikan begitu rupa sehingga masyarakat menjadi begitu 'meluat, benci dan sakit hati' kepada peragut, sehingga kita lupa kepada pokok asal kejadian. Bila membicarakan isu seperti ini tidak dapat tidak kita terpaksa bercakap tentang keadaan negara kita.Tahap Keselamatan negara kita sekarang semakin menuju ke tahap begitu merosot. Saya masih ingat ketika saya kecil-kecil dulu, saya bersama the geng begitu bebas berjalan ke sana kemari, mandi sungai, bermain di padang-padang permainan tanpa memikirkan soal keselamatan. Ayah emak pun tidak risau. Sampai masa balik rumah. Kami dapat mencari kemahiran kendiri seperti panjat pokok, berenang di sungai, menaiki basikal, menangkap ikan di sawah padi dan macam-macam lagi. Selamatnya waktu itu!!Kini, anak-anak sentiasa diawasi. Ibu bapa dipaparkan tentang keruntuhan sosial yang melampau; kanak-kanak dirogol, ibu hamil mati diragut dan banyak lagi keruntuhan sosial yang diceritakan.
Tahap keselamatan negara mula dipersoal. Masyarakat lagi tidak berada dalam suasana selesa. Pemimpin-pemimpin negara mula berbicara isu-isu ini hingga berbuih mulut...tapi perlaksanaan hampeh!!! Mereka tidak ikhlas untuk menyelesaikannya melainkan untuk menaikkan nama dan menjaga perut nasi mereka.
Memang ada usaha-usaha yang dilakukan ke arah mengurangkan gejala-gejala tersebut, namum usaha itu belum cukup untuk menyakinkan rakyat tentang tahap keselamatn mereka. Ini kerana seiring usaha-usaha tersebut, masih berlambak-lambak dan bertimbun-timbun rancangan-rancangan ke arah keruntuhan sosial itu. Tidak perlu saya senaraikan rancangan-rancangan tersebut kerana pembaca sendiri sedia maklum. OLeh itu jom kita bersama-sama berusaha mengurangkan gejala itu berterusan dengan cara:-




    • Kurangkan menuding jari ke arah orang lain bila perkara-perkara seperti ini berlaku.( ini mungkin termasuk saya)


    • Berusaha meningkatkan ilmu sebanyak mungkin. Kerana dengan ilmu sahaja kita dapat 'cahaya' dalam kegelapan dunia ini. "Untuk mendapat kebahagiaan dunia dengan ilmu, untuk dapat kebahagian akhirat pun dengan ilmu. Untuk dapat kedua-duanya, dunia dan akhirat pun dengan ilmu"
    • Didik, bimbing, tunjuk ajar keluarga kita supaya seperti ikan dilaut yang tidak dipengaruhi oleh air masin. Bila dimasak perlu ditaruh garam. HEbat cipta Allah.
    • Perlu sentiasa memperkasakan akal budi- pinjam kata-kata Allahyaham Dato'Razali Ismail.
    • dan banyak lagilah yang difikirkan sesuai. Bacaan selalu Al-Quran

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails