Selamat Hari Ibu


Biarpun aku tahu mak aku tak pandai nak buka blog apatah lagi nak membaca tapi aku nak gak mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan happy mother days. Sekurang-kurangnya mereka yang membaca blog aku ini akan teringat kat emak mereka tentang ketibaan hari ibu. Pahtu cepat-cepatlah ucapkan selamat hari ibu kat ibu mereka.

Dan kalau boleh bukan hanya menunggu hari ini aje untuk mengingati mereka, tapi tiap-tiap hari kena ingat kat mereka. Kerana menurut orang alim sekiranya ibu kita dah mula merindui kita, maknanya kita dah berdosa kerana tidak menjenguh mereka. Sekarang ini bukannya susah untuk menghubungi mereka, call aje dah dapat dengar suara ibu.

Kata orang alim lagi, kita begitu mudah mendapat pahala tanpa melakukan apa-apa hanya dengan menggunakan anggota mata kita aje. Antaranya melihat ayat-ayat Al-Quran, melihat Kaabah, melihat wajah ibu kita dan opss... aku lupa satu lagi. So, oleh kerana ibu kita berada di kampung yang jauh dengan kita; apa kata kita cetak gambar ibu kita besar-besar pahtu kita gantung dekat depan pintu besar kita seperti yang biasa dilakukan dalam filem-filem hindustan tu.Bukan ape, sekurang-kurangnya anak kita dapat ingat wajah tok nenek mereka. Manalah tahu, kot-kot bila kita buat lagu ni, anak-anak kita nanti akan turut sama melakukan perkara yang sama kat kita suatu hari nanti. Bak kata hukum karma; kalau kita berbuat baik dengan orang tua kita, InsyaAllah anak-anak kita juga akan berbuat baik kepada kita. Begitulah sebaliknya. Tak gitu...

Itu hanyalah satu cara dari beribu-ribu kaedah untuk mengingati jasa dan segala kebaikkan yang telah dilakukan oleh ibu kita. Sebenarnya jasa dan kebaikkan ibu kita tu, tak terbalas oleh kita. Seperti satu kisah yang berlaku di zaman syaidina Umar Al Khatab dulu,..( kalau tidak silap lah) pernah Syaidina Umar melawat-lawat ke sebuah pasar, dan terlihatlah oleh khalifah ini akan seorang pemuda yang sedang mendukung seorang perempuan tua di belakangnya sambil menjual barangan. Sesekali perempuan tua ini mengeluarkan najis dan kemudiannya dengan sabar pemuda ini membasuh dan mendukungnya kembali. Apabila ditanya siapakah perempuan tua yang didukungnya, maka pemuda ini mengatakan yang perempuan tua tersebut adalah ibunya yang telah uzur dan tiada siapa yang hendak menjaga di rumah. Sebab itulah dia membawa ibunya ke pasar bersama-sama dengannya. Syaidina Umar menegaskan biarpun begitu taat dan baik pemuda tersebut dalam menjaga ibunya tetapi belum mampu lagi membalas jasa-jasa ibunya.

Persoalannya adakah kita sebaik dan setaat pemuda tersebut dalam menjaga ibu kita yang telah uzur. Tepuk dada,..tanyalah iman di dada.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails