dan masa pun berlalu



Pernahkah kita membuat rentetan ke belakang hidup kita? Kenang kembali apa yang telah berlaku pada 10 tahun yang lepas atau lebih dari itu lagi. Di mana kita waktu itu? Bagaimanakah rupa kita waktu itu? Berubah wajah kita? Atau telah ternampak garis-garis kendur di muka kita. Kenalkah kawan sekolah kita dulu andainya mereka melihat kita sekarang?

“Dulu, kau kurus dan tinggi, Arung. Lening kau makin besar dan bulat. Sampai dok cam dan kenal aku dibuatnya.”kata seorang kawanku tak lama dulu.

“Apa taknya, lening aku ada orang yang jaga. Senang hati.” Terang aku seringkasnya. Itulah lelaki. Saiznya akan membesar secara mendadak selepas kahwin. Ingatkan isteri yang ‘membesar’ dulu; rupa-rupanya aku dulu yang bulat dan gempal.

Dan masa berlalu dengan pantas. Meninggalkan kita tanpa kita perasan akan kehilangannya. Hanya tahu apabila melihat tumbesaran anak-anak kita semakin hari semakin mencecah saiz kita. Hati dan perasaan kita terkadang masih lagi terasa seperti dulu! Mahu riang. Mahu enjoy bersama-sama member-member. Masih mahu melakukan aktiviti-aktiviti kegemaran kita seperti bermain badminton, bola sepak dan sebagainya biarpun kudrat kita sudah menurun dan tidak kuat seperti dulu...

Dan terjentik diri sejenak bila...

Mendengar rakan-rakan lama kita satu-satu meninggalkan kita berjumpa dengan Sang Penciptanya.

Rupa-rupanya aku sudah berumur...!!!

2 comments:

Anonymous said...

salam...
ala bulat2 pon mnis nyer ade lagi...huhuhu

Keluduk said...

harap2 ada le manis tu, biarpun gula payah nak dapat sekarang.hi..hii.hiii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails