Terima kasih Allah


"Ya Allah, ampunkan dosa muslimin dan muslimat."

Hari ini telah masuk hari ke 4 kita berpuasa. Sedikit sebanyak aku ingin menyatakan sesuatu yang bermakna untuk renungan diri sendiri dan sesiapa yang berminat; iaitu tentang terima kasih Allah. Ramai orang mungkin termasuk aku jarang mengaitkan sesuatu kejadian itu dengan Allah. Kalau seorang pelajar itu berjaya dalam peperiksaannya,contonya mendapat 10A1, maka dia menyatakan kejayaan itu dapat dicapai hasil dari usaha belajar dengan bersungguh-sungguh melalui teknik-teknik yang betul. Atau juga mungkin mengaitkan usaha guru dan juga emak ayah.

Jarang benar kita mengucapkan terima kasih Allah kerana telah memberi kejayaan tersebut. Atau kalau ada pun akhir-akhir ucapan kita. Kenapa begitu ya...??

Memang itulah sifat kita yang kian alfa dan hanyut dengan dunia kita sendiri. Kebahagiaan dan kesenangan yang kita miliki ini membuatkan kita seakan-akan lupa pada sang PenciptaNya. Jesteru kita kurang malah tidak langsung mengambil sedikit masa untuk mengucapkan terima kasih Allah yang telah mengurniakan kebahagian dan kesenangan itu.

Jadi, sempena bulan yang maha berkat ini, aku mengambil kesempatan untuk menasihati diri sendiri dan juga orang di alam maya sana untuk sama-sama mengambil peluang untuk mengucapkan terima kasih Allah...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails