surat untuk kalian..

As Salam

Teman,

Terasa benar diri ini kerdil apabila ingin membicarakan tentang kesilapan yang membawa kepada dosa kepada manusia dan Sang Maha Pencipta. Tapi aku percaya, masih ada orang lain yang sama turut dikejar oleh bayangan penyesalan yang tak sudah-sudah..

Rasanya tidak perlu aku ceritakan secara detail tentang kesilapan 'dosa' yang aku buat itu; kerana agama Islam tidak menggalakan kita untuk menceritakan keburukan diri sendiri apatah lagi orang lain. ( maafkan aku...kerana menggunakan agama untuk menutup keburukanku). Tapi yang pasti aku telah melakukan dosa...!!!

Teman,

Memang benar seperti apa yang telah dialami oleh Saidina Umar Al-Khatab yang menangis terisak-isak mengenangkan dosa yang telah beliau lakukan sebelum Islam. Takut nanti di dunia akhirat akan ditunjukkan kepada kita segala dosa yang telah kita kerjakan di dunia yang fana ini. Aku pun takut teman...malu dengan apa yang telah aku lakukan itu! Syaidina Umar melakukan dosa sebelum masuk agama Islam dan Allah telah mengampunkannya sedangkan aku.... melakukan dosa sudah dalam beragama Islam. Ya Allah...ampunkanlah dosaku!!!

Teman-teman yang baik hati,

Sekiranya kau masih seperti ku dulu...Cukuplah! Berhenti dan berubahlah...!! Biarlah aku seorang yang sentiasa dikejar dan dikejar oleh penyesalan yang tidak sudah-sudah. Ketahuilah teman, dosa-dosa itu akan menghambat kita walau di mana kita berada. Waktu ini mungkin kalian berasa seronok dan enjoy dengan apa yang telah kita lakukan. Tapi percayalah teman... hidup kita tidak selalunya indah. Usia kita akan bertambah, tubuh badan kita jua turut berubah. Ketika itulah, dosa-dosa kelmarin akan datang menjenguk kita walaupun kita cuba untuk melupakannya. Aku telah merasai kepedihan dan keperitan dalam melupakan dosa silam.

teman-temanku,

Sementara pintu taubat masih terbuka menunggu kita. Marilah...kupimpin tangan kalian ke pintu penyesalan. Semoga dosa-dosa yang telah kita lakukan itu; Allah ampunkan bersama keberkatan bulan Ramadhan yang mulia ini. Marilah temanku...

temanmu yang pernah melakukan dosa



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails