Lagi cerita H1N1

Gaya seorang pelajar memakai mask

Negara kita sekarang tengah bergelut dengan sindrom H1N1. Saban hari di dada akhbar menceritakan tentang kadar kematian rakyat negara kita yang semakin meningkat akibat H1N1. Sekolah aku juga tidak terkecuali. Dua hari lepas, heboh satu sekolah tentang ada pelajar yang telah dijangkiti H1N1 ini. Ada yang kata 4 orang pelajar dan ada yang kata sampai 11 orang pelajar. Mana satu yang cerita yang benar pun tak tahu. Terlalu cepat berita ini tersebar. Cerita yang betulnya ialah ada pelajar dari kelas 2B di blok F yang disyaki mempunyai siptom-siptom H1N1. Itu aje!!

Kesan dari penyebaran cerita itu, telah ada pelajar dan guru yang mengambil langkah bijak seperti memakai mask ketika berada di dalam kelas. Aku pun salah seorang dari mereka. Pakai topeng. Tapi tak bertahan lama. Aku sendiri remas dan tak best bila pelajar tak dengar suaraku.

Tapi yang kelakarnya, bila ada pelajar yang malas belajar tu, datang bertanya bila lagi pihak sekolah akan bertindak untuk menutup sekolah. Mereka ini sebenarnya tak tahu prosedur tutup sekolah. Mereka ingat tutup sekolah tu, macam tutup kedai bila tamat waktu niaga. Ini kerana mereka tahu, bila H1N1 melanda sesebuah sekolah..sekolah tersebut akan ditutup.

Dalam suasana kalut tu, ada jugalah suara-suara yang tak best didengar. Antaranya ada cikgu yang tak berani masuk ke kelas 2B, bimbang kot-kot dijangkiti H1N1 ni. Kalau benar cerita itu..janganlah gitu cikgu, tak baik lagu tu.. membiarkan pelajar duduk di kelas tersebut sedangkan kita tak masuk. Apa kata bawa pelajar-pelajar kelas tersebut ke tempat lain. Paling kormang pun, bawa mereka bersidang di bawah pokok. Ada juga manfaatnya. Tak gitu cikgu...!!!

Malah yang paling-paling hot suara yang aku dengar ialah bila ada suara-suara sumbang yang berani mengatakan pengetua tak buat laporan ke JPN. Ini sudah kes naya nie...tuduh tanpa bukti. Kan ! kan !! ada yang kena ni...

Dalam suasana yang diuji begini, kita seharusnya bertenang. Bawa banyak bersabar dan berdoa. Kita berilah kepercayaan dan keyakinan kepada pihak berkenaan untuk bertindak dengan sebaiknya. Tugas kita... kita jalankan seperti biasa. Usahlah kita menuding jari bengkok kita kepada orang lain..



2 comments:

Anonymous said...

Salam.. Yup.. H1N1.. It kills.. Thats a fact... I started wearing mask the last few days.. Its quite embarassing because people looked at me like I am some kind of alien about to launch an attack.. There were students giggling and pointing... Sabar je lah... But us teachers, we were supposed to set a good example for the students.. We want them to take this H1N1 issue seriously.. But I am glad that the day after even my anak2 5H, and teachers and other students started wearing mask... Totally worth the embarassment..:)
Kita punmacam cg Keluduk juga.. mula2 rasa mcam nak pitam... Pastu teruskan juga sebab dah janji dengan Mr. kita..:) Hopefully kita semua dilindungi Allah sokmo dari bala H1N1 ini...

Keluduk said...

moga kita dilindungi Allah dari bala H1N1 nie..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails