tanya mata hati kita


Sudah melekatkah sifat lebah pada diri kita ??

Dalam menunggu waktu berbuka puasa, aku luangkan waktu untuk mendengar siaran radio RMT klasik. Lama benar aku tak buka chanel ini, melainkan chanel THR aje. Bukan apa aku suka dengar lagu-lagu rock belanda 80 an. Chanel radio lain kurang memutarkan lagu-lagu macam tu.

Ketika itu seorang ustaz sedang menyampaikan ceramah ramadhan yang telah menyentuh sanubariku. Tentang iktibar dari kejadian Allah iaitu lebah. Menurut ustaz tersebut, lebah seekor serangga yang banyak memberi manfaat kepada manusia. Selain menghasilkan madu yang telah diketahui kelebihannya oleh manusia; sifat atau perangai lebah juga seharusnya dijadikan contoh oleh manusia.

Berikut adalah tulisan dan pandangan aku sendiri tentang kupasan dari ceramahan di dalam radio tersebut.

Bagaimana ya..! Sesekali elok juga kita perhatikan perjalanan hidup lebah. Lebah bila cerah mentari sahaja, ia akan terbang mencari manisan di pelbagai jenis bunga. Kalau ada bunga yang baik dan bagus, ia menghisap manisan bunga tersebut tanpa merosakkan kuntuman bunga-bunga itu. Sambil itu, di kakinya akan terlekat spora-spora atau debunga yang kemudiannya dibawa oleh sang lebah tadi ke bunga-bunga yang lain pula. Maka tanpa disedari oleh lebah-lebah tersebut, ia telah membawa kebaikan dengan mencepatkan proses persenyawaan debunga pokok-pokok yang disinggahinya. Manisan pelbagai bunga ini telah dibawa pulang ke sarang lebah-lebah , dikumpulkan dan kemudiannya dikenali sebagai madu.

Cuba kaitkan pula dengan perjalanan hidup kita. Sejauhmanakah kita membawa kebaikan kepada orang di sekeliling kita sepanjang kehidupan kita seharian. Adakah usaha-usaha yang kita lakukan itu memberi manfaat kepada diri kita atau orang lain. Tanya kepada mata hati kita, adakah kita dapat mengambil madu lebah tanpa merosakkan sarangnya..???

fikir...fikirkan lah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails