Lupakah kita pada...

Jangan cuba sekali-kali imbas perlakuan maksiat, sejarah buruk yang pernah dilakukan.


Ayat di atas aku pinjam dari satu artikel yang ditulis oleh seorang penulis iaitu Nik Salida bt Nik Saleh dalam satu colum dalam akhbar berita harian keluaran 1 april 2010. Bila aku baca keseluruhan artikel hanya sedikti sahaja yang menyentuh tentang tajuk iaitu Al Imam Al Habib Ibu Alwi Al Haddad memberi satu peringatan dengan sekeras-kerasnya supaya jangan sekali-kali cuba untuk mengingati atau mengimbas kembali segala sejarah buruk dan segala perlakuan maksiat yang dilakukan dulu kerana dosa dan maksiat adalah sesuatu yang menyeronokkan dan boleh membuat kita rindu untuk melakukkannya kembali.

Tapi, bolehkah kita melupakan kisah silam yang kelam dalam hidup kita. Tak tahulah kalian boleh!. Tapi aku... terlalulah payah untuk melupakannya. Lebih-lebih lagi ianya adalah peristiwa yang melibatkan dosa kita kepada Allah S.W.T. Bukan tidak mahu melupakannya, tapi, ia datang bagaikan tayang perdana pada setiap kali kita berseorangan. Lebih-lebih lagi bila aku ingin melelapkan mataku. Lepas satu-satu ia menerjah ke mindaku. Plz, bagitau aku bagaimana cara untuk melupakkannya!!

Apa yang aku lakukan sekarang; bila ingatan itu kembali menjelma, aku akan cepat-cepat ayat-ayat Al Quran. Tasbih mana-mana yang patut. Atau kalau aku di tempat kerja, aku akan buat-buat sibuk agar ingatan segala sejarah buruk itu hilang.

Sebab itulah aku paling benci bila aku tinggal seorang diri. Biarpun ada setengah orang mengatakan sepi itu indah. Tapi bagiku, sepi itu akan diganggu oleh kenangan silam yang pahit. Kerana itu jugalah aku sekarang duk berfikir-fikir untuk memohon tukar tempat kerja. Maklumlah tempat kerja aku sekarang hanya ada 4 orang lelaki sahaja. Yang 18 lagi tu semuanya perempuan. Dahlah pagi-pagi aku seorang tinggal kat rumah. Isteriku kerja waktu pagi. Aku pula waktu petang. Anak-anak pula semuanya dah bersekolah. Pun ikut mak dia orang. Waktu pagi. Bagi mengisi ruang minda supaya imbasan sejarah buruk yang pernah dilakukan tidak datang menjenguh, maka pagi-pagi aku lakukan kerja rumah mana yang patut.

Moga suatu hari nanti aku benar-benar dapat melupakan segala-galanya. Amim...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails