harga gula



Syukur kepada Allah mengurniakan nikmatNya sehingga kita dapat lagi merasai bahang tahun 2010 . Biarpun kita di Malaysia ini dihadiahkan kenaikan harga gula semperna tahun baru ini, namun seperti kata PM kita; kenaikan harga gula itu adalah untuk kebaikan rakyat jua hendaknya kerana di dapati rakyat beliau terlalu ramai yang mengidap diabitis ( kencing manis ) dan seterusnya meninggalkan beliau seorang diri di bumi ini. Di atas kasih sayang itu, kita sepatutnya tidak terkejut dan berkecil hatilah dengan tindakan beliau tersebut.
Semalam aku minum air kopi ‘o’ di kedai yang berhampiran dengan rumahku. Aku senyum sinis sendirian. Terasa air kopi ‘o’ tawar dari hari-hari biasa sebelum PM kita mengisytiharkan kenaikkan harga gula. Mereka ini lebih cepat sungguh menerima nasihat dan pandangan PM kita. Baguslah kalau begitu. Harap-harap nasihat dan pandangan PM kita yang lain pun turut samalah cepat berubahnya. Terutama pemandu-pemandu kenderaan itu...patuhilah undang-undang jalan raya. Terlalu ramai kematian jika dibandingkan dengan mereka yang sakit kencing manis.
Rentetan dari kenaikan harga gula ni, aku syorkanlah agar lebih ramai dari kita beralih arah bermula dari sekarang untuk lebih banyak minum air suam sahaja. Banyak kebaikannya. Perasaan kita pun tenang dan damai. Tak perlu marah-marah kepada kerajaan. Tak perlu maki hamum PM dan kroninya kerana naikan harga gula. Ambil yang posif... PM sayangkan rakyatnya!!! Lagipun dengan minum air suam kita dapat menjaga kesihatan kita. Seperti kata anak kita yang jadi doktor tu; kita digalakkan minggu air suam sekurangnya-kurangnya 7 gelas sehari. So, jangan mudah melenting bila kerajaan kita naikkan harga gula.


3 comments:

Nabila said...

ya2..saya stuju..
jgn cepat melenting k..hihi..
terutama yg dah berumah tangga..

Keluduk said...

cam...perli je

sabor aje le.

MYREFLECTION said...

hihi...xda la.. gurau jer..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails