matang sebelum tiba waktunya

Best gak kalu sekali sekala kite pakat cerita tentang telatah manusia. Dari telatah mereka kite dapat menilai diri kite sendiri. Kata orang kalu kite perhati ke orang, tanpa sedar orang perhati kat kite. Betul ke!!!

Apa yang aku nak cerita kali ini pasal 'matang sebelum tiba waktunya'. Bila aku tengoklah beberapa orang murid-muridku hari ini, mereka ni teramatlah cepat matangnya. Baru tingkatan 2 tapi, punya minda dia orang, ngalah orang yang berumur 21 tahun. Konwledge mereka tentang bab-bab 'remaja terkini' cukup dahsyat!!! Kata mereka," ikut trendlah cikgu". Aku tak salahkan mereka. Maklumlah mereka ini hidup di zaman ICT. Zaman bermaklumat katakan. Tapi tak terbimbing!!!

Gitulah anak-anak remaja kita hari ini. Terlalu mengikut kata hati dan nafsu. Mereka nie, perlu didedahkan tentang kesan dari perlakuan mereka. Tentang pilihan yang mereka buat. Bimbang kot-kot tersalah pilih haluan; karam sebelum sampai ke destinasinya.

Buat mereka yang bernama dyana, berhati-hatilah..., gunakan peluang kepercayaan yang telah diberikan oleh mak ayah dengan sebaik mungkin. Perjalanan hidup anda masih terlalu jauh untuk sampai ke penghujungnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails