Berasa Hati

sebesar mana lagi hati ini yang tinggal...

Berasa hati atau kecil hati sering terjadi kepada setiap insan yang bergelar manusia kecuali Junjungan Nabi Muhamad s.a.w. Aku sendiri tidak tahu sebesar mana lagi hati yang tinggal kerana seringkali berlaku kecil hati. Bila berkecil hati, secara tanpa sedar kita mula menanam bibit-bibit rasa marah, benci dan ingin membalas dendam. Datang dalam urat darah kita bisikan-bisikan halus yang menerjah ke lubuk hati untuk memaksa air mata keluar dari kelopaknya tanpa dipaksa. Terjentik rasa pilu dan sebak di dada kita. Spontan inspirasi wajah berubah. Dari suasana ceria bertukar mendung. Dari senyuman berubah monyok dan masam. Kemudiannya kita mula membina sejuta alasan untuk mempertahankan tindakan dan pelakuan kita yang menyebabkan berlakunya peristiwa 'berasa hati' tersebut. Sesusulannya timbullah perasaan menyalahkan orang lain. Jauh sekali kita memujuk diri agar menerima dengan lapang dada dan penuh ketenangan peristiwa 'berasa hati' itu.

Hebatnya... bila kita 'berasa hati'.

Diri kita yang selama ini seorang yang pemaaf, tiba-tiba menjadi pendendam. Diri kita yang selama ini suka menolong, akan bertukar menjadi 'aku-aku, kau-kau'. "Biar padam muka kau kerana telah melukakan hatiku." begitulah barangkali bisikan hati kita ketika 'berasa hati'. Ketika itu, hilang sudah segala pengetahuan dan ajaran mulia rasul kita supaya menjadi seorang pemaaf. Kisah-kisah teladan junjungan baginda yang bersifat pemaaf telah menjadi sejarah dan nostalgia. Tempatnya kini telah diganti dengan perasaan 'berasa hati' dan perasaan marah + dendam yang meruap-ruap. Biarkan...

Terserahlah kepada kita bagaimana hendak menangani perasaan 'berasa hati' ini.! Ada orang bila ada perasaan seperti ini, cepat-cepat ambil wuduk dan mendirikan solat sunat taubat. Ada orang yang suka bersendirian, membiarkan perasaan itu bermaharajalela dalam dirinya... menangis tersedu sedan di dalam bilik tanpa diketahui oleh orang lain. Ada juga yang menulis di blog seperti aku ini... berkongsi 'berasa hati' dengan mereka yang mengerti dan memahami perasaan ini. Walau apa pun caranya, yang penting ianya membawa kebahagian kepada kita... persetankan mereka yang membuat aku 'berasa hati'.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails