cerita lama

Selamat Berbuka Puasa

Surat khabar Minggu Mingguan masih lagi di tangan. Semenjak dua minggu bulan puasa ini, jarang benar aku membaca surat khabar. Sebelum ini, sesudah solat isyak aje, menjadi kebiasanku membelek surat khabar. Nak juga tahu tentang perkembangan yang berlaku di sekeliling.

Kali ini aku tertarik dengan colum Tan Sri Mazlan Nordin; tokok wartawan 2001 yang membicarakan Kenangan Ramadhan ketika zaman Jepun (Mingguan Malaysia 6 Sept 2009). Antara diceritakan beliau ialah tentang keadaan masyarakat Tanjong Malim, Perak yang dalam suasana peperangan berbuka puasa di masjid. Menurut beliau, hanya sekitar 20 orang sahaja yang datang bersembahyang dan berbuka di masjid tersebut. Kebanyakkan mereka terpaksa melalui seorang askar Jepun yang berjaga di bawah pohon besar dan rendang berhampiran dengan jambatan yang menghubungkan negeri Selangor dan Perak itu. Sesiapa yang melintas mesti membongkok memberi hormat kepadannya. Jika tidak, yang dianggap salah laku akan ditampar, disepak dan dihentak dengan buntut senapang.

Apa yang sedih dan menyentuh hatiku ialah, tiap seorang yang membawa makanan sendiri dan menghulurkan makanannya kepada orang lain. Dengan itu kesemua menikmati pelbagai sajian walaupun tiada ada kari ayam atau daging rendang. Yang biasa dibawa ialah ubi kayu atau pisang rebus bercampur sedikit nasi.

Begitulah harmoni dan damainya masyarakat dahulu. Bila aku ceritakan kembali kepada pelajarku tentang kesusahan, kepayahan dan ketabahan masyarakat dulu mengharungi bulan puasa. Apa kata mereka, " zaman dah berubah cikgu, itu dulu, lening lain". Sedihnya hatiku bila mendengar jawapan mereka. Apa tidaknya, mereka lahir aje sudah berada dalam suasana senang lenang. Tidak ada lagi yang berada dalam kegelapan pelita. Tidak ada lagi keluarga mereka yang terpaksa membasuh di sungai, di telaga. Semuanya petik jari jari sudah terang benderang rumah mereka. Ada elektrik. Ada paip air. Itulah anak-anak merdeka; tidak mengerti perjuangan orang-orang terdahulu. Sebab itulah aku sokong seribu peratus, kerajaan kita mewajibkan mereka lulus subjek sejarah dalam peperiksaan mereka. Biar mereka tahu tentang kesukaran orang-orang dahulu berusaha, berkorban untuk kesenangan mereka hari ini.

Satu lagi cadangan aku supaya ibu bapa ini rajin-rajinkan diri mereka untuk meluangkan masa bersama anak-anak, duk pakat cerita tentang kepayahan masyarakat dahulu mengharungi dan membesarkan ibu bapa mereka. Sekurang-kurangnya mereka tak 'gong' kepala merasakan mereka sudah senang lenang. Biar mereka faham yang mereka juga berasal dari cucu cicit orang-orang yang terdahulu...

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails