Malam Tujuh Likur

Menyalakan pelita malam tujuh likur adalah amalan bidaah

Setiap kali tiba bulan ramadhan, masyarakat melayu Islam akan memasang pelita bagi menyambut malam tujuh likur. Persoalannya, apakah pandangan agama mengenai amalan memasang pelita bagi menyambut malam tersebut?

Nabi S.A. W bersabda: " Sesiapa yang melakukan perkara yang baru dalam urusan agama sesuatu yang bukan daripadannya, maka ia ditolak. ( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Walaupun sejarawan dan budayawan menjelaskan perkara ini bersifat budaya, persoalannya mengapa tradisi ini terbatas pada bulan Ramadhan saja. Tentu ada sebab yang menjadikan masyarakat mengamalkan sesuatu budaya itu.

Jesturu pada pandangan aku yang daif tentang bab-bab agama ini ialah amalan memasang pelita pada malam tujuh likur ini adalah amalan bidaah. Amalan ini boleh membawa kita kepada maksud Firman Allah SWT dalam surah Yusuf ayat 106:

"Dan ( orang yang beriman kepada Allah), kebanyakkannya mereka tidak beriman kepada Allah melainkan mempersekutukan-Nya dengan yang lain."


Maka marilah kita tinggalkan amalan menyalakan pelita pada malam tujuh likur ini kerana tiada asasnya dalam sunnah Nabi apatah lagi ayat al-Quran. Amalan yang sia-sia ini boleh membawa kita kepada pembaziran malah membuang masa sehingga menjejaskan penumpuan kepada amal salih yang perlu diutamakan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails