tiada lagi bersahur..

Tinggal seminggu hari lagi kita berpuasa. Insya-Allah sekiranya kita dipanjangkan umur, kita akan dapat menyambut hari raya bersama-sama. Namun jauh di sudut hati, terasa sedih dan pilu kerana bulan yang penuh berkat dan keampunan ini akan berakhir. Banyak perkara yang berlaku di bulan Ramadhan ini tidak akan berlaku pada bulan-bulan lain. Tiada lagi solat tarawih, ibadat bersahur jauh sekali. Aku mengharapkan moga Allah tidak putarbelitkan hatikku untuk kembali ke tahap yang lama.

Dalam keghairahan untuk menyambut Hari Raya Aidifitri nanti, kita seakan 'ditenggelamkan' oleh budaya baru yang wujud dalam masyarakat melayu iaitu kita pergi shoping di saat-saat akhir dengan alasan jualan mega raya akan membuat potongan harga gila-gila. Maka berduyun-duyunlah masyarakat melayu Islam yang memenuhi pasar raya seperti Maidin, Giants dan pusat-pusat membeli-belah yang lain. Dalam keseronokan itu, kita mengambil mudah tentang wabak yang sedang menular H1N1 yang berlaku di sekeliling kita. Dan yang lebih hebat lagi kita sanggup tinggalkan solat Isyak dan solat tawarih. Sedangkan Baginda S.A.W telah menunjuk contoh teladan supaya 10 malam terakhir ramadhan ini kita semakin kuat beribadat, mengharapkan malam Lailatul- Qadar

Marilah sama-sama kita saling menperingati semoga malam-malam terakhir ramadhan ini akan bertemu dengan malam Lailatul Qadar yang mana pada malam tersebut amalan kita bersamaan dengan 83 tahun tahun 4 bulan.


Selamat Menyambut Hari Raya Aidifitri...
Maaf Zahir dan Batin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails