menyintai dan dicintai

........indahnya masa bercinta

Kelmarin ketika berbual-bual dengan seorang ustazah di tempat bertugas, ustazah menceritakan pengalamannya tentang seorang pelajar telah jatuh cinta kepadanya. Teringat aku pada sebuah novel tulisan Khatijah Hashim iaitu 'Mira Edora'. Isu yang hampir sama yang diceritakan dalam novel tersebut iaitu tentang keakraban seorang guru yang membawa kepada pelajar jatuh cinta kepadanya. Kemudiannya kisah novel tersebut telah diangkat ke layar perak.

Walaupun kisah pelajar jatuh cinta kepada guru merupakan kisah basi, namun apa yang ingin aku perkatakan ialah tentang nilai kasih sayang yang tulus, jujur dan polos telah menimbusi benteng perbezaan usia. Kata perpatah; cinta tidak mengenal usia. Benarkah perpatah tersebut??

Terkadang bila kita terlalu rapat, mengambil berat di antara satu sama lain,. Dan tanpa sedar bibit-bibit perasaan kasih, sayang dan rindu datang mengamit. Perasaan halus itu sukar dibendung. Tidak bertemu akan menjadi resah. Tidak berbual menjadi tak keruan. Akhirnya terserah kepada siapa yang berani meluahkan...

Ketika itu, tiada siapa yang dapat menghalang. Sesiapa yang membantah akan ditentang. Segala keburukan dia yang diceritakan akan dihakis dengan segala kebaikan yang kita rasai. Oh...cinta itu buta. Hanya kita mengalami mengetahui. Benarlah kata Uda dan Dara, Romeo dan Juliet,"ambil mataku, letaklah di matamu, akan kau tengok Dara dan Juliet itu cantik."

seperti kata orang tua-tua,"...

Nasi lemak, buah bidara
sayang selasih hamba lurutkan
Buang emak, buang saudara
kerana kekasih aku turutkan


Hebatnya perasaan halus anugerah Ilahi ini. Perasaan mencintai dan dicintai. Ramai gadis yang kecundang kerana menuruti perasaan ini. Ramai jejaka yang menderhaka kepada kepada kedua orang tuanya kerana pilihannya tak direstui. Dan ramai jua orang-orang tua yang hanyut dibuai kembali perasaan ini.


Alangkah indahnya ketika diulit perasaan ini... menyintai dan dicintai.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails