bahasa oh bahasa



Tiada apa yang nak aku tulis malam ini. Aku klik 'next blog' berulang kali. Membaca beberapa blogger yang menarik. Terasa kerdilnya aku dalam dunia maya ini. Ternyata ramai 'budak sekolah' yang telah mempunyai blog sendiri. Meluahkan apa yang terlintas dalam bahasa yang mereka sendiri faham. Andainya pejuang Bahasa Melayu membaca gaya bahasa yang terdapat dalam kebanyakan blog ( mungkin termasuk blog aku ) hari ini tentu mereka pengsan. Terlalu banyak bahasa teringkas hasil dari kemajuan telekomunikasi. Itu belum lagi bahasa rojak yang lintang pukang.

Biarpun aku bukan seorang pakar Bahasa Melayu seperti Dato' Nik Safiah Karim, tapi tetap rasa terkilan dengan 'keborokkan' yang terdapat penulisan Bahasa Melayu. Apatah lagi bahasa percakapan yang sudah pastinya hancur lebur. Mungkin seperti kata Perdana Menteri kita yang ingin jadikan negara kita 1Malaysia. Maka bahasa pun mestilah mempunyai elemen 1 Malaysia. Sekejap cakap Bahasa Melayu, sekejap tulis dalam Bahasa Cina + BI+Kadazan = haru biru.

Kesian cikgu-cikgu Bahasa Melayu di sekolah yang bersembur air liur menerangkan tatabahasa yang betul. Mana 'kata kerja'nya, kata nama, frosa dan sebagainya. Alih-alih bahasa SMS juga yang ditulis dalam peperiksaan.

Kepada pihak berkenaan, aku rasa kena buat sesuatu. Biarpun lambat tindakan macam kura-kura. Tapi sekurang-kurangnya berbuat juga akhirnya seperti mana Bahasa papan iklan yang tidak selesai hingga kini.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails