biarkan air mata mengalir



Air mata yang bergenang di kelopak mata membawa seribu makna yang tersendiri. Walaupun air mata senonim dengan perempuan, namun ada kalanya air mata juga jatuh berderai dari mata lelaki. Aneh bukan! Bila lelaki menangis. Tentu tak manco. Tak jantan. Tapi itulah hakikatnya...

Biarpun cuba ditahan air mata dari mengalir di pipi gersang ini, tapi makin ditahan makin deras ia mengalir. Makin cuba disembunyikan makin sebak dan berat terasa di hati. Rasa sebak dan sedu bagaikan karan elektrik yang mengalir ke jantung dan seterusnya memaksa mata menghasilkan air jernih. Bencinya aku dengan keadaan ini...

Aku cuba memujuk agar tidak berkecil hati dengan apa yang berlaku. Aku cuba kumpul segenap kekuatan agar ianya tidak mengalir lagi. Bibirku tak lengkang mengungkap tasbih dan bertahmid agar menerima peristiwa itu dengan seadanya. Tapi aku tewas dengan bisikan hati untuk menolaknya. Air mata ini terus mencurah-curah seiring dengan hujan renjai di luar tingkap keretaku. Kuatnya kuasa bila hati kita ‘terasa’.

Bayangan peristiwa itu terus menerjah ke mindaku. Bagaikan video yang tidak pernah ada kesudahan. Diulang-ulang tanpa jemu. Ombak yang menggulung ganas di tepi pantai Teluk Ketapang ini seakan-akan sama kejamnya dengan apa yang aku alami sekarang.

Kali ini aku biarkan air mata mengalir tanpa henti. Biarkan...sekurang-kurangnya ia dapat menyucikan mata putih yang kian merah. Biarkan terasa hati ini menguasai diri!! Biarkan... Bila tiba waktunya pasti mata ini kekeringan airnya.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails