wakaf beruas oh wakaf beruas.


MasyaAllah. Terkejut beruk aku bila satu petang jumaat ketika aku hendak ke Maidin Mall Kuala Terengganu, aku melihat beratus-ratus buah motor mat rempit berbaris-baris di sekitar jalan dari Kampung Durian Burung, Kubang Jambu sampailah Wakaf Beruas. Biarpun ada beberapa orang anggota polis trafik yang berkawal di beberapa tempat, tetapi mereka buat tidak peduli. Malah ada di antara mereka yang begitu biadap dan samseng dengan sengaja membuat bising dengan enjin motor mereka apabila melintasi beberapa orang anggota polis trafik tersebut. Kalaulah aku berada di tempat anggota polis tersebut, tak tahulah apa akan jadi kepada aku dan mat-mat rempit ini. Mahu aku terenjang motosikal mereka. Tapi aku percaya, anggota polis trafik ini telah mendapat latihan untuk mengawal emosi mereka bila berdepan dengan situasi begini. Lagi satu mungkin sekiranya anggota polis trafik ini tersilap bertindak boleh menyebabkan para remaja ini bertindak di luar batasan.

Aku geram bercampur marah apabila melihat kehadiran beratus-ratus motosikal ini yang aku sendiri tidak tahu apa tujuannya. Apa tidaknya, mereka ini seperti kata kerajaan; samseng jalanan yang tidak pernah akur pada peraturan jalan raya. Menghalang laluan, menyesakkan jalan raya, memotong dan meluru tanpa sebab sebab. Kalau terjadi sesuatu seperti perlanggaran kecil ataupun barangkali rebah di antara mereka. Tentu mereka bertindak yang bukan-bukan. Mencari salah siapa. Silap-silap hari bulan, di 'katak' dan pukul anggota polis tersebut. Mereka ni bukannya belajar sivik. Kalau ada pun hanya kat sekolah dulu. Mereka bukan boleh berfikir dengan waras. Pakai ikut perasaan aje. Buat dahulu baru fikir kemudian. Yang susah dan menangis tak keluar air mata adalah mak ayah mereka juga. Mak dan ayah mana yang sanggup melihat anak mereka berada dalam jail!!

Aku mengaru kepala yang tak gatal. Bertanya pada diri sendiri dari manalah mereka ini mendapat motosikal. Nak harapkan duit gaji mereka. Rata-rata aku lihat kebanyakannya adalah budak-budak sekolah atau baru lepasan sekolah. Mana ada duit untuk membeli motosikal tersebut. Tentu mereka 'mengamuk' atau pandai memujuk ayah mereka untuk membeli motosikal. Atau paling koman pun tentu buat lembik tengkuk dengan mak mereka.

Yang hebatnya lagi, mat-mat motor ini ada pembonceng setia mereka. Terdiri daripada anak-anak perempuan yang seusia mereka. Pakaian mereka, tak payah aku ceritalah... mata mengantuk pun boleh segar mergar.

Tak tahulah kat mana silapnya anak-anak remaja kita ini. Fikir-fikirlah sendiri. Malas benar nak mencari silap siapa. Dah terang lagi bersuluh. Kata nenek aku," tepuk dada, terasa sakit."

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails