jemputan kahwin



Bila tiba cuti sekolah macam nie, banyaklah kad jemputan perkahwinan yang diterima. Sama ada dekat mahupun di luar daerah. Maknanya bila ada jemputan, maka kalau tidak ada keuzuran, kita kena pergilah. Jangan buat berbagai-bagai alasan untuk tidak pergi. Tidak baik berbuat begitu. Agama Islam mendidik kita untuk menghadirkan diri pada setiap jemputan. Di sana nanti akan ada keberkatan seperti dapat mengeratkan perhubungan sesama manusia. Tak kisahlah tentang bab hulur menghulur itu. InsyaAllah, tanpa kita sedar Allah akan menambah rezeki melalui jalan-jalan yang tidak terfikir oleh kita.

Cuma semasa kita makan tu, beringat-ingatlah sikit tentang penyakit yang telah sedia ada dalam tubuh kita. Silap-silap hari bulan, kita pula yang masuk hospital nanti. Maklumlah, bila dah berdepan dengan masakan panas-panas ditambah pula dengan hujan renjai yang turun, nafsu makan kita pun naik ke 270 darjah.

Bukan apa, cuma ingat pesanan Rasul kita; penyakit itu bermula dari perut. Macam kata nenek aku, nasihat kat orang ni senang. Tapi bila kena batang hidung sendiri, alamak...payahlah sikit! Buktinya perut aku dah makin menonjol ke depan mengalah orang perempuan mengandung 3 bulan. Nasib baiklah isteriku masih sayangkan aku. Kalau tidak, terpaksalah aku masuk rancangan the bigger losser.

Kepada pasangan pengatin yang melangsungkan perkahwinan mereka, aku ucapkan selamat berbahagia hingga akhir hayat.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails