alahai cikgu..


Bencinya aku pada diri sendiri. Dahulu aku pernah berjanji untuk tidak menampar lagi pelajar. Hari ini tanpa diduga. Tangan kiriku hinggap jua pada pipi seorang pelajar lelaki gara-gara bercakap dan bergurau senda sepanjang solat zohor. Teringat kembali peristiwa hampir 10 tahun yang lalu, bila aku menampar seorang pelajar lelaki gara-gara aku menyuruhnya menadahkan tangan ketika doa pulang sekolah dibacakan. Dan kes tersebut telah menjadi kes polis apabila ayahnya membawa lawi ayam untuk menerobos perutku. Sejak itu aku cukup berhati-hati agar peristiwa tersebut tidak berulang.

Tapi siapa sangka dalam sabar aku selama ini, tiba-tiba ia meletup dan peristiwa itu pun berlaku. Nasib baik kali ini ianya tidak menjadi kes masuk paper kalau tidak, tentu gawat sekolahku jadinya. Itulah asam garam menjadi seorang guru. Silap-silap hari bulan boleh jadi sakit jiwa dibuatnya.

Sebab itu aku seringkali berpesan kepada anak buah supaya jangan ambil bidang perguruan sebagai opsyen pekerjaan. Guru hari ini tidak seperti guru di zaman ayah tok nenek kita , yang dihormati dan disanjung oleh masyarakat. Guru hari ini boleh digari di hadapan murid-muridnya persis seperti seorang penjenayah. Betul salah kemudian kira…! Yang penting keluhan ibu bapa perlu diutamakan untuk menaikkan sokongan politik.

Alahai guru… memang benar untuk memujuk hati yang kecewa ini; alasan balasan akhirat diwar-warkan. Dipujuknya hati dengan mengatakan tugas seorang guru itu mulia. Disematnya hadis Nabi S.A.W :

Bila telah matinya anak adam, terputuslah segala amalan kecuali tiga perkara iaitu doa anak yang soleh, sedekah jariah serta ilmu yang dimanfaatkan.

Kata nenekku, nak mengubah minda manusia ini adalah kerja susah.Payah. Liat. Kena banyak bersabar. Kita tidak boleh ajar, didik hari ini untuk lihat hasilnya esok. Tapi tungguuuuuuuuuuuuu…… mungkin mengambil masa sampai tua untuk mereka berubah. ( Harap-harap mereka berubah biarpun ada yang tidak berubah-berubah dari kecil sampai tua)

Atas kesedaran pesanan neneklah maka aku cuba buat yang terbaik untuk mendidik, memberi ilmu kepada murid-muridku seperti mana aku mendidik, membimbing anak-anak aku. Aku berharap dengan aku berbuat demikian, guru-guru lain yang mengajar anak-anaku akan berturut sama macam aku .

Moga suatu hari nanti, murid-murid yang kutampar mereka itu akan berjaya dalam hidup mereka. Amim..

1 comment:

nabila said...

bahaya jugak ek jadi cikgu..
err..btul2.. pelajar sekrang kurang menghormati guru.. belajar pun main2..doa pun xnk serius.. bila dh susah, bru nak serius..susah la kalau mcm tu...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails