kenangan terindah

Setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Begitulah yang telah terjadi kepada dua orang rakanku yang akan bertugas di tempat lain mulai esok. Sedihnya rasa! Kemesraan yang terjalin sekalian kali tiba-tiba direntap pergi. Segala gurau senda pastinya akan termiang di telinga. Hanya senyum kelat yang akan terukit nanti.

Cikgu Adnan

Buat cikgu Adnan selamat bertugas di tempat baru SMK Seri Nilam. Biarpun jaraknya tidak jauh dari tempat aku bertugas. Tapi aku rasa cikgu Adnan payah untuk datang saja-saja melawatku. Dia yang aku kenali di awal tahun 2006 yang baru bertukar dari SMK Jerangau cukup berbeza dengan apa yang aku kenali sekarang. Dulu; semasa datang ke sekolahku, tempurung kepala di bahagian dahinya boleh dimasukan segenggam penumbuk. Cukup ngeri. Kesan daripada perlanggaran kereta yang dialami beliau. Selepas itu beliau menjalani pembedahan kulit kepala dengan memasukkan tembaga nipis sebagai ganti tempurung kepala yang telah remuk. Kesan jangka panjangnya beliau telah kehilangan daya bau.

Memandangkan sikap beliau yang agak pendiam menyebabkan beliau kurang ‘rapat/mesra’ dengan cikgu-cikgu lain. Walaubagaimanapun sesiapa yang sudah lama rapat dan berkawan dengan beliau mendapati beliau seorang yang suka bergurau dalam nada selamba. Kadang-kadang aku sendiri pun ‘terkena’ dengan gurauan beliau. Kah!kah!kah! (sedihnya… bila semua itu akan hilang nanti). Beliau juga seorang guru yang senang memberi bantuan dan pertolongan apabila diperlukan.

Cikgu Mohd Tamizi bin Harun

Aku sempat bersamanya selama 3 tahun sahaja. Seorang yang bersifat seperti ayah kepadaku. Banyak memberi nasihat yang cukup berguna dalam meneruskan kehidupan sebagai seorang guru. Pertukaran ke tempat baru adalah satu kehilangan besar buatku. Apa tidaknya beliau memiliki kemahiran mendengar yang cukup baik. Segala telatah dan peil aku yang gila-gila dapat diserap dengan selamba oleh beliau. Seorang guru yang cukup baik dengan pelajar-pelajarnya. Pendekatan berhemah yang membuatkan pelajar-pelajar begitu menyayangi beliau. Pertuturan dan percakapan yang teratur dan berhati-hati membuatkan aku malu pada sendiri. Maklumlah aku ni banyak cakap dan ‘nano’ tak tentu hala. Dalam diam, aku cuba untuk menjadi seperti beliau untuk meneruskan khidmat sebagai seorang guru yang cemerlang dan gemilang. InsyaAllah

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails