perjalanan hidup

Kisah 1

Cuti 2 hari sempena Tahun Baru Cina ini macam-macam peristiwa berlaku. Hari pertama cuti, aku dikejutkan dengan berita kematian sepupu lelaki isteriku yang meninggal dunila akibat kemalangan Jalan raya. Motosikal yang dinaikinya dilanggar dari belakang oleh seorang pegawai polis yang membawa kereta dengan lajunya. Kadang-kadang hairan gak aku bila pegawai polis sendiri tidak mematuhi peraturan had laju. Tapi dengan senario politik tanah air kita sekarang, tahap kehairanan aku tu tidaklah tinggi sangat dengan apa yang berlaku. Apa tidaknya bila ada Datuk Matuk sendiri yang jadi kaki rasuah, menjadi perancangan segala aktiviti yang tidak bermoral dan macam-macam lagi. Bila melibatkan nyawa manusia, ianya menjadi tragis buat keluarga yang terlibat. Sebagai contohnya sepupu isteriku itulah; tinggalkan seorang isteri dan 10 orang anak yang masih memerlukan kasih sayang dan perhatian ayahnya. Biarpun kita dapat memujuk hati yang terluka dan kecewa dengan menganggapnya sudah suratan takdir tapi jauh di sudut hati…masih ‘berbekas’ dengan apa yang terjadi. Kerana semua itu adalah disebabkan kecuaian dan ‘kegilaan’ orang lain. Kita yang menanggung kesannya. Apa pun kita yang masih hidup ini seharusnya mengambil iktibar atas kematian manusia di sekeliling kita. Hari ini adalah hari mereka, suatu hari, suatu ketika dan suatu saat akan tiba jua hari kematian kita. Adakah kita 'bersedia' mengadapNYA

Kisah 2

Kata perpatah; yang jauh kita dekat-dekatkan dan yang dekat kita mesra-mesrakan. Aku telah diundang oleh mak saudara isteriku untuk sama mengikuti rombongan peminangan anaknya di Kampung Padang Setar, Kuala Berang. Apa yang menarik perhatianku ialah tentang jamuan yang dihidangkan kepada kami selepas proses peminangan tersebut. Kerabu pucuk putat bersama sayur rebung pokok kelapa sawit cukup menaikkan selera makanku yang tengah lapar. Gulai ayam bersama masakan lain aku tolak ke tepi. Dah lama aku tak ‘bersemangat’ makan lagu tu. Hari tu, aku betul-betul ikut nafsu makan!

Kisah 3

Dalam 2 hari cuti ini jugalah adik iparku mengadakan jamuan sempena ‘naik’ rumah barunya. Letih menolong. Tetapi seronok. Bila melihat ramai saudara yang datang menjeguk ke rumah barunya. Sekaligus mereka juga dapat menjenguk ke rumahku. Maklumlah rumah adik iparku sebelahan dengan rumahku. Yang terhiburnya bila anak-anak sedara yang begitu aktif menolong mengangkat pinggan mangkuk, gelas dan kemudiannya mereka membuat pasukan membasuhnya. Sekurang-kurangnya mereka boleh belajar sesuatu dan mencari pengalaman dalam komunikasi di antara mereka.


1 comment:

nabila said...

jarang ada kenduri sediakan lauk ala kampung ni... terutama ulam2.. kalau ada, meriah kenduri tu...hiihii

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails