setiakah kita

Hai kisah kecurangan pasangan lagi.! Di illustrasi kulit majalah Al-Islam pun ada. Di Ilustrasi kulit majalah Feminin pun ada kisah ni. Dan yang menariknya di dada akhbar harian metro pun ada juga kisah kecurangan pasangan suami isteri ini. Mungkin telah menjadi trend zaman ini.

Sebenarnya kisah kecurangan ini telah lama berlaku. Sejak turun temurun lagi. Cuma ianya tidak dihebahkan. Sekarang cerita ini telah diberi nafas baru. Apa pun kecurangan tetap perbuatan yang keji dan haram di sisi ajaran agama kita, Islam. Malah tetap dijanjikan balasan buat mereka sama ada pihak suami mahupun isteri. Di akhiratnya mereka makan daging yang amat busuk sedangkan daging yang baik ada di sisi mereka. Balasan gelii, jijik dan meloyakan.

Persoalannya kenapa ianya tetap berlaku? Adakah mereka ini tidak takut kepada balasan Tuhan. Takut!!! Tapi tetap melakukan! Takut dan kesal bila diri sudah berada dalam keadaan normal dan tenang. Takut dan marah pada diri sendiri bila segalanya telah berlaku. Dan tidak takut bila ianya sudah menjadi kebiasannya dalam kehidupan.

Alam rumahtangga merupakan realiti kehidupan yang sebenarnya. Andainya semasa kita bercinta dahulu kita boleh ‘melakonkan’ watak-watak baik, alim dan romantis. Tetapi alam perkahwinan mendedahkan sebaliknya. Masa dan tempoh perkahwinan membuat kita membuktikan siapakah kita sebenarnya. Segala keburukan pasangan kita terdedah dengan sendirinya. Segala asyik maksum semasa bercinta juga akan beransur hilang kiranya kita tidak bijak dalam merencana bahtera perkahwinan. Kita mula mengutip, menghitung dan kemudiannya mengumpul segala kelemahan dan keburukan pasangan kita. Menunggu waktu yang sesuai untuk menjadi bom jangka. Meletup dan merungkai segala-galanya…

Kemudian bermulalah episod bermasam muka. Si suami mula merasakan rumah yang selama ini bagaikan syurga mula bertukar menjadi lubang neraka. Hilang sudah segala detik manis berjabat tangan dengan tok kadi. Segala pukulan kompang dan nyanyian selawat ke atas nabi telah hilang rentaknya menjadi nyanyian dangdut di kelab malam. Wajah isteri yang manis di malam pengantin juga turut pudar dan silih berganti dengan wajah orang kedua.

Si isteri pula berwajah duka. Bedak dan gincu yang menjadi hiasan muka telah hilang serinya. Kepada teman sekerja lelaki dicurahkan segala derita di hati. Memohon pengertian dan simpati dari teman yang sudi mendengar. Kemudian dari simpati bertukar sayang dan rindu. Maka bermulalah babak baru, SMS di malam kirim hingga dinihari. Kemesraan mula terjalin. Pertemuan demi pertemuan mula diatur. Dan akhirnya…

alibri

1 comment:

@kusygdier~ said...

btol tuh...sedey bler bce post neyh.hum.kecurangan ader mane2...tp akhirnye...si isteri pon curang.lumrah manusia kn.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails