pakat membaca


Anda membaca tak hari ini? Membaca…,bagus!! Apa yang anda baca? Surat khabar? Majalah? Buku pelajaran? Atau apa…

Pernahkah anda menjadi resah bila suatu hari anda tidak membaca? Pernah…, BAGUS!! Ini menunjukkan bahawa tabiat membaca itu telah mula menyerap ke dalam minda anda. Dan lama kelamaan pasti ianya menjadi budaya membaca dalam hidup anda. Tahniah! Teruskan membaca. Cuma alangkah bagusnya jika kita jua turut sama membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Sekiranya kita membaca lebih dari 10 ayat Al-Quran sehari, insyaAllah kita akan menjadi tenang dan terus tenang. Kata nenek aku seharusnya zaman aku ini bukan sekadar membaca Al-Quran tetapi telah pergi selangkah lagi iaitu memahami apa yang telah dibaca itu. Katanya lagi, ketika zaman nenekku, membaca Al-Quran ini telah menjadi budaya pada setiap rumah selepas waktu solat maghrib. Menurut nenekku, andainya kita melalui rumah-rumah di kampung pada waktu itu, pasti kedengaran suara anak-anak sedang membaca Al-Quran. Barangkali atas didikan itu maka hidup pada zaman nenekku begitu harmoni dan damai. Lahirnya anak-anak yang begitu patuh dan taat kepada kedua ibu bapa.

Tapi zaman telah berubah…

Kesibukan kerja dan mencari rezeki untuk menyara anak-anak dijadikan alasan untuk tidak membaca Al-Quran. Tapi yang anehnya masih mempunyai waktu untuk menatap dan membaca helaian demi helaian akhbar arus perdana. Kononnya untuk mengetahui isu-isu semasa agar diri tidak ketinggalan zaman. Walhal bahan bacaan tersebut penuh dengan berita palsu dan tidak benar. Cerita yang sejengkal ditulisnya depa-depa.

Bersyukurlah kepada mereka yang telah dipilih oleh Allah untuk terus berada di jalan yang benar. Mereka yang mengingati pesan junjungan Rasulullah S.A.W iaitu:

Aku meninggalkan kepadamu satu perkara, selagi kamu mengikutinya,

kamu tidak akan sesat, iaitu Kitab Allah.

Akhirnya marilah kita sama-sama tanamkan satu hasrat untuk memperbanyakkan budaya membaca terutama membaca Al-Quran. InsyaAllah


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails