berarak lagilah kita



صَـلَّى اللهُ عَـلَى مُحَمَّد صَـلَّى اللهُ عَـلَيْهِ وَسَـلَّم
Pertama sekali aku minta maaf banyak-banyak, kerana terpanggil juga untuk turut sama membicaraan isu perarakan Maulidur Rasul. Memang isu ini menjadi sensasi sejak dua menjak ni. Maklumlah, apabila sesuatu isu itu telah ‘terkeluar’ dalam media arus perdana sudah tentu ianya menjadi kupasan setiap lapisan masyarakat. Maka lahirlah ramai ustaz yang tak bertauliah mengupas dan 'bersembang' tentang isu ini yang akhirnya menambah kerancakkan dan kekeliruan. Dan aku adalah salah seorang daripadanya. Inilah kemurnian yang diajar oleh Islam yang perselisihan pendapat atau pandangan itu merupakan satu rahmat.

Seharusnya kita bersyukur kepada Allah kerana dengan limpah dan kurniaNya dapat kita menyambut hari kelahiran junjungan Rasullulah S.A.W. untuk ke sekelian kalinya. Sambutan kelahiran yang saban tahun kita ikuti dengan bacaan selawat dan salam ke atas Rasullulah disertai dengan perarakan besar-besaran sama ada peringkat negeri mahupun peringkat jabatan. Dalam perarakan tersebut kita berselawat sambil membawa sepanduk-sepanduk yang memuji kebesaran nabi kita.
Bagi aku, isu perarakan itu tidak perlu diperbesar-besarkan. Itu hanyalah satu medan atau cara umat Islam menyatakan rasa cinta dan sayangnya kepada Nabi Besar kita Muhammad S.A.W. Masih banyak lagi cara-cara atau kaedah-kaedah yang boleh diamalkan oleh generasi baru umat Islam seperti mengadakan kuliah selepas solat, ceramah, tayangan perdana dan sebagainya. Malah boleh difikirkan aktiviti-aktiviti yang sesuai yang boleh mendidik masyarakat untuk mengenal siapa dia Rasullulah s.a.w. Aku percaya sekiranya dibuat kajian secara rambang tentang tarikh kelahiran dan kewafatan baginda. Sudah tentu ramai orang yang tidak ingat dan tidak tahu. Generasi baru kini lebih mengingati tarikh idola penyanyi mereka lagi berbanding baginda!
Justeru apa yang penting ianya terletak kepada individu muslim itu sendiri untuk mengagungkan rasa cintanya kepada junjungan besar kita seperti memperbanyak selawat setiap hari jumaat mahupun hari-hari lain dalam kehidupannya.
Malah lebih unggul lagi kiranya kita dapat melahirkan rasa sayang dan cinta kudus kita kepada junjungan nabi dengan mengamalkan setiap sunnah dan mematuhi setiap perintah yang telah diamanahkan kepada kita. Semoga kita sentiasa berada dalam naunganNya.



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails