benci, marah pada siapa

bencinya aku..!!!!

Pernahkah anda membenci diri sendiri. Atau paling tidak pun marah pada diri sendiri atas apa yang berlaku. Jika ianya pernah berlaku, menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena pada diri kita. Aku pernah! Malah terkadang perasaan itu terus datang tanpa dapat dikawal. Perasaan benci timbul bila tak tahu nak buat apa-apa. Contohnya macam idea yang nak aku tulis ini. Makin dipaksa makin jauh idea ini lari. Benci + geram dibuatnya. Apa boleh buat, kita adalah hambaNya yang bersifat lemah dan kerdil. Bukan setakat idea aje hilang, sekiranya Dia mahu berhentikan kerdipan alis mata pun kita tidak mampu menghalangnya.

Apa pun kita kena berusaha, berdoa dan bertawakal kepadaNya agar apa yang kita inginkan tercapai. InsyaALLah, lambat laum Allah akan memperkenankan usaha dan doa kita.

Tapi, kita juga adalah manusia yang bersifat lemah. Tidak dapat tidak, kita sering alfa dan jadi pelupa. Bila kita stress, kita tanpa sedar mengungkapkan kata benci pada diri kita. Pada andaian kita, ianya tidak melibatkan orang lain. Maka that ok. Yang menjadi mangsa kita tentunya benda yang ada di sekeliling kita. Atau benda yang kita pegang ketika itu. Kalau kertas, padahnya koyok le kertas itu. Kesian kertas, kalaulah Allah berikan kertas itu bersuara pasti disumpah seranahnya kita. Mengapa ya, terjadi demikian???

Jawabnya hanya kita sendiri yang tahu. Bagiku mungkin perkara-perkara berikut penyebabnya:-

1/ rosak bawang ditimpa jambak

Peribahasa yang merujuk kepada kesilapan yang dilakukan diri sendiri. Dalam kes aku ini, aku tidak dapat menulis kerana aku makin hari makin kurang membaca. Liat benar untuk membaca. Nak kata sibuk, tak! Mungkin kepala otak aku ini serabut. Banyak perkara yang hendak diurus sehinggakan aku tak cerakin satu-satu perkara dengan betul mengikut susunan kepentingannya. Sebab itu barangkali, bila tak berjaya melakukan sesuatu dengan sempurna.

Dan lagi satu yang aku lupa sangat-sangat ...yang kita sebagai seorang yang memegang teguh ajaran agama Islam seharusnya tidak membenci diri sendiri. Kita ditegah dan dilarang membenci diri kita apatah lagi membenci orang lain. Malah kita juga ditegur sekiranya merungut rasa limau yang kita makan itu tidak manis umpamanya. Seolah-olah kita mempertikaikan kebesaran Sang Penciptanya. Begitulah indahnya ajaran agama kita. Kita diasuh, dididik, diajar, dibimbing oleh ajaran kita supaya kita selalu hidup dalam perasaan kasih sayang, saling menghormati di antara makhluk samada sesama kita, binatang mahupun tumbuhan. Sebagai contohnya kita dilarang untuk memetik bunga atau mematahkan ranting tumbuh-tumbuhan tanpa tujuan.

Moga aku tak benci dan marah pada diriku lagi...



No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails