Fitnah memakan diri


FITNAH. Satu perkataan yang sudah biasa kita dengar. Malah kita telah mengetahui maksud dan maknanya. Walaubagaimanapun suka aku mengingati kembali maksud dan makna fitnah. Bukan apa, kita ini kadang-kadang lupa dan sengaja buat-buat lupa.

Fitnah menurut Kamus Dewan Edisi Baru muka surat 325 memberi maksud tuduhan ( khabar, kisah dll ) yang diada-adakan ( dibuat-buat ) untuk memburukan atau membencanakan seseorang dll. Dalam masyarakat kita, sejak daripada zaman Hang Tuah sampailah waktu aku menulis ini, fitnah telah menjadi sebahagian daripada darah daging masyarakat Melayu. Buktinya; lihat sahaja filem-filem melayu yang dihasilkan yang ditayangkan di pawagan mahupun di kaca TV, semuanya terselit unsur-unsur fitnah. Aku berilah beberapa contoh filem atau drama Melayu yang aku tonton yang mengandungi unsur-unsur fitnah ini. Filem seperti matinya seorang patriot( 1984), Puteri ( 1986), Suci dalam debu (1988), adik manja (1980), soal hati( 2000 ), gol & gincu( 2005) dan banya lagi filem-filem lain. (Ini aje yang terlintas kat kepala aku ketika ini) Persoalannya kenapa aku jadikan filem-filem melayu ini sebagai bukti yang masyarakat kita masih lagi kuat menfitnah. Ini kerana produser filem membuat filem berdasarkan kisah semasa yang berlaku dalam masyarakat kita.

Kita sebagai seorang melayu Islam, kita telah tahu kesan dan akibatnya bila suka menabur fitnah. Fitnah adalah satu dosa besar dalam ajaran agama kita. Bila dosa besar dan tidak sempat bertaubat tentunya tempat kita akhirnya ke neraka. Minta dijauhkan Allah hendaknya.

Menabur dan membuat fitnah adalah perbuatan yang tidak bertanggunjawab. Si Fitnah tentu mempunyai niat-niat tertentu untuk menjatuhkan atau memburukkan seseorang melalui kisah, khabar atau apa sahaja caranya. Melalui perbuatan tersebut, diharap agar orang yang dituju fitnah itu merana atau menerima akibat dari fitnah yang ditabur tersebut.

Dalam era yang serba pantas ini, banyak bentuk fitnah yang timbul. Kalau dulu-dulu, orang suka hantar surat layang atau surat terbang. Kini dengan kemajuan ICT, orang yang mempunyai hati busuk ini maju setapak, fitnah di hantar melalui SMS sahaja. Mereka ini tidak pernah berfikir atau renung sejenak, kesan dan akibat fitnah ini kepada masyarakat.

Pernah terjadi di tempat kerjaku, Pengetua menerima SMS yang berbaur fitnah dengan ayat-ayat yang biadap dan kasar yang mengatakan guru-guru di tingkatan 1 dan 2 tidak masuk ke kelas dan membiarkan pelajar-pelajar berkeliaran macam zoo. Rupa-rupanya SMS itu dihantar kepada Pengarah JPNT dan diforwadkan kepada pengetua. Apa lagi, pengetua yang ketika itu berkursus terus meminta pihak pengurusan menyiasat kes tersebut. Tak cukup dengan itu PPD dan timbalannya pun turun ke sekolahku untuk menyiasat kebenaran SMS itu. Geramnya aku....!!! Menyusahkan guru-guru sahaja.

Nampaknya seakan ada orang yang tidak puas hati, sakit hati, atau berdendam dengan tempat kerja aku ini. Pada aku tentu orang ni bukan calang-calang orang. Kata nenekku, orang cerdik pandailah. Orang kampung tak reti nak taip SMS dan bersusah payah cari nombor handset Pengarah JPNT.

Terkadang pelik + ajaib le ada orang-orang macam ini. Kalau benarlah seperti yang didakwanya. Apa kata pergi ke sekolah, berdepan dengan pihak pengurusan dan minta penjelasan sewajarnya mengapa perkara seperti yang didakwanya berlaku. Itu baru ‘gentelman’ kata orang Terengganu. Ini tidak, takut serupa tikus!!! Konon akulah orang cakna tentang pendidikan anak-anak melayu. Cehh.!!Kesian, terkadang orang yang suka membuat fitnah tidak sedar yang perbuatannya itu akan terkena pada batang hidungnya sendiri. Antaranya; hidupnya tidak tenang, mempunyai hati yang sentiasa resah. Sentiasa berdendam. Malah lebih teruk lagi sentiasa mencari punca ketidakpuasan hatinya. Dan yang paling aku takut sekali ialah tentang balasan akhirat yang bakal diterima oleh orang-orang yang suka menabur fitnah ini.

Jesteru aku mohon sangat-sangat, terutama kepada diri sendiri agar menjauhkan diri dari sifat-sifat tercela seperti ini. Ingatlah kita tidak selamanya berada di sini.

1 comment:

NABILA said...

Bila paling xsuka org fitnah2 nie..
bleh wat org lain sakit ati kan.......

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails