membacakah kita



Membaca merupakan satu aktiviti yang banyak manfaatnya. Ajaran agama juga menggalakan kita membaca. Masyarakat kini telah pun tahu kepentingan membaca. Namun sejauhmanakah aktiviti membaca ini menjadi amalan hidup kita? Adakah dengan membaca surat khabar, majalah semasa itu boleh dikira sebagai memenuhi tuntutan membaca? Jika jawapan ya, maka kita sebenarnya masih terlalu daif untuk mengakui bahawa kita ini sebenarnya masih jauh berada di dalam landasan membaca.

Sebenarnya adalah kita mencipta alasan untuk tidak membaca. Kita jadikan kesibukan bekerja dan bebanan tugas sebagai tempat untuk diluahkan segala alasan tersebut. Siapa yang rugi? Kita jugak. Jadi cara yang terbaik, kita mestilah bijak merancang dan bertindak mencari masa yang terluang untuk membaca apa sahaja bahan bacaan yang berfaedah. Kita dianugerahkan masa yang sama banyak 24 jam. Jesteru kenapa orang lain boleh melakukan aktiviti membaca sedangkan kita sebaliknya. Jawapannya hanya kita yang tahu jawapannya...!
Misalnya, selama ini kita banyak menggunakan masa terluang dengan berborak-borak kosong yang mungkin boleh mengundang dosa mengumpat. Apa kata masa tersebut kita gunakan untuk membaca seperenggan tulisan yang terdapat dalam pelbagai bahan bacaan. Cubalah! mungkin pada peringkat awal kita sukar untuk melaksanakannya. Tapi berdikit-dikit insyaAllah ia akan menjadi tabiat yang baik. Mulakan aktiviti membaca dengan bahan-bahan bacaan ringan yang menghiburkan seperti majalah-majalah masakan, URTV, Mangga dan sebagainya. Kemudiaan bila sudah melekat aktiviti dalam rutin kehidupan kita, barulah kita berpindah kepada membaca bahan-bahan bacaan yang lain pula.

Selain itu, kita juga seharusnya mengurangkan aktiviti ‘menonton wayang’ di rumah kita. Gantikan masa anak-anak menonton televisyen dengan mewujudkan budaya membaca. Kita bersama anak-anak bekerjasama untuk membincangkan buku-buku atau bahan-bahan bacaan yang telah dibaca. Apa kata kita tubuhkan kelab membaca dalam keluarga kita. Adakan perjumpaan di hujung minggu persekolahan dan kemudian adakan aktiviti perbincangan atau bercerita buku-buku yang dibaca. Tentu menarik kan! Selepas aktiviti tersebut, adakan sedikit jamuan. Tentu anak-anak tidak sabar menunggu ketibaan hujung minggu seterusnya.

Semoga dengan berbuat demikian, akan tersemailah generasi baru yang suka membaca.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails