sejauhmanakah kejujuranmu..

....kebahagiaan itu terbit dari saling mempercayai

“tak tahulah, saya yakin dan beri kepercayaan 100% kepada suami saya,” kata seorang guru perempuan apabila aku bercanda tentang kejujuran suaminya yang sentiasa outstation. Katanya lagi, “apa guna kita fikirkan yang bukan-bukan. Sekiranya berlaku juga perkara yang kita tidak ingin itu, kita hadapinya ketika itu. Jangan stress yang bukan-bukan.”

Wah..!!!, Terkejut beruk aku dengan lecture ringkasnya itu. Aku mengangguk-angguk kepala bila tahu tempoh perkahwinannya baru mencecah 4 tahun. Itulah berbezanya kita sesama manusia. Kalau aku di tempat dia, gerenti aku tak dapat nak tidur malam memikirkan orang yang kita sayang asyik keluar daerah sahaja. Tentu lama kelamaan suara-suara halus itu berbisik jua di cuping telinga aku...Tapi tuhan jadikan pasangan itu mengikut ketentuanNYA.

Timbul persoalan; sejauhmanakah kita memberi kepercayaan kepada pasangan kita. Kata nenek aku, seorang isteri tidak seharusnya memberi 100% kepercayaan kepada suaminya. Simpan 30% untuk mencuriga, cemburu, sangsi, dan berhati-hati dengan perubahan sikap dan tingkahlaku suami. Barulah sesebuah perkahwinan itu selamat. "Lelaki ni, kuat menyimpan rahsia bila sesama lelaki, dan pandai berlakon."kata nenek aku di hujung tangga buluh pondoknya. Dan selama itulah aku pegang kata-kata nasihatnya.

Ternyata pegangan aku itu meleset dan tidak sama langsung dengan pandangan rakan sejawatku itu. Katanya, "jodoh dan pertemuan itu telah ditentukan Tuhan Yang Maha Esa. Sekiranya jodoh kita panjang, maka sampai ke akhir hayatlah kita bersamanya. Begitulah sebaliknya. Yang penting kita dahulu harus jujur dan setia dengan pasangan kita. Barulah Allah kurniakan pasangan yang setia kepada kita." Ceramah pendek dan bermakna buatku. Aku tersengih tapi dalam hati pedih tak terkira.

Walaubagaimanapun, ada kebenaran di sebalik kata-katanya. Mungkin aku terpengaruh dengan cerita-cerita di majalah WANITA yang terlalu banyak menceritakan tentang kecurangan suami mahupun isteri. Lebih-lebih lagi pada era zaman yang serba punah keimanan ini.


Tapi,..aku masih lagi berpegang kepada satu perkara iaitu di luar sana terlalu banyak ruang dan penyebab kepada sebuah kecurangan. sama ada sumai mahupun isteri. Jesturu binalah sebuah rumahtangga bahagia dengan menjadikan rumahku syurgaku.


1 comment:

Anonymous said...

dunia sekarang banyak dugaan.. tepuk sebelah tangan takkan berbunyi.. kiri kanan cerita tentang masalah rumahtangga.. bukan dari majalah je(ida tak baca sangat majalah melainkan majalah ANIS je..), tapi dari pengalaman kenalan rapat juga..macam2 cerita.. bina masjid bukan mudah.. maintain masjid, lagi bukan mudah.. so.. sebab harga SYURGA itu mahal, banyaklah bersabar.. ye tak...?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails