Berubahlah untuk diri kita

...suatu kisah anak durhaka yang diceritakan ustaz

Sedih bercampur marah perasaanku bila ustaz menceritakan tentang kebaidapan dua orang pelajar lelaki menyumpah seorang guru lelaki yang memotong pendek rambutnya yang panjang dan berwarna perang. Sampai hati mereka bila mengungkapkan perkatan b**i, b***k dan sebagainya di tujukan kepad guru berkenaan. Andainya guru tersebut mendengarnya tentu dia kecil hati dan amarah yang amat sangat. Gagalkah aku mengajar sivik kepada mereka. Ustaz mengeluh dan mengaru kepala yang tak gatal. Kenapalah pelajar-pelajar hari ini begitu kurang menghormati guru. Terasa sia-sia segala ajaran dan dididikan yang diberikan selama ini.

Tak dapat digambarkan suasana di rumah mereka. Cara mereka bercakap dengan mak ayah. Cara mereka menunjukkan ketidakpuasan hati mereka. Barangkali menghempas pintu bilik dah jadi perkara biasa bila memprotes arahan mak ayah. Atau paling tidak pun, mereka mendiamkan diri bila nama mereka dipanggil oleh mak ayah. Lebih-lebih lagi waktu mereka menonton TV/Video.

Bukan mereka tidak tahu, akibat atau kesan dari pelakuan mereka tersebut. Ustaz/zah di sekolah tadika hingga sekarang telah berbuih mulut menceritakan dosa pahala seorang anak yang menderhaka kepada mak ayah. Tapi mereka ini mempunyai hati-hati yang telah mati. Apa tidaknya, boleh mereka wat der ( bahasa terengganu ) wat dono aje bila nama mereka dipanggil oleh orang tua mereka.

Berubahlah wahai pelajar-pelajar yang mempunyai mata hati. Ingatlah suatu hari nanti anda pula yang akan mengambil tempat kami. Anda pula yang akan menjadi seorang ayah, seorang ibu, seorang guru dan seorang orang tua. Hari muda tak selama kekal abadi. Masa akan pergi meninggalkan kita tanpa kita sedari. Hari ini kita lebih tua dari hari semalam (kelmarin).

Dan yang penting tiada orang lain yang mampu untuk mengubah diri anda melainkan anda sendiri. Biarpun turun malaikat dari langit datang mengajar anda, sekiranya anda tidak mahu belajar, maka tiada gunanya. Berubahlah demi kebaikan anda sendiri.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails