Tetamu Allah



Musim haji telah tiba lagi. Beberapa orang rakan setugasku akan berangkat ke tanah suci Mekah bagi melengkapkan rukun Islam yang ke 5. Beruntungnya mereka kerana telah sampai 'seru' menjadi tetamu agong Allah. Dalam hati, terasa kerdilnya diri ini kerana masih lagi tidak mampu untuk sama-sama menjadi tetamu Allah. Kata salah seorang sahabatku, sekiranya kita benar-benar bertekad untuk pergi ke tanah suci, InsyaAllah, Allah akan bukakan pintu rezeki untuk kita. Persoalannya apakah aku telah bersedia untuk menjadi tetamu Allah.

Aduh ! Terasa terkena pada batang hidung sendiri untuk menjawab persoalan tersebut. Bila dihitung dari segi kebendaan mungkin dah cukup. Rumah sudah ada, kereta buruk-buruk dah ada, pitis belum ada, tapi boleh dicari dan disimpan. Kudrat sudah ada, kuat dan sihat. Yang tak ada dan kurang....Ilmu. Tapi kata tok Imam masjid kampungku, tidak perlu ilmu agama yang tinggi untuk menunaikan ibadat haji. Cuma perlu tahu cara-cara yang betul untuk menunaikan ibadat tersebut. Tabung haji boleh mengadakan kursus tersebut!

Aduh, makin sakit hati ini. Tiada alasan. Benar!!!

Cuma mungkin.... jauh di sudut hatiku, takut pada bayang-bayang dosa semalam yang telah aku lakukan. Aku takut dengan cerita-cerita aneh dan pelik yang berlaku di tanah suci Mekah. Bimbang + risau = takut. Bimbang bila Allah menunjukkan kekuasaanNya mendedahkan segala keburukan dan dosa-dosa ini. Risau dosa-dosa yang terpalit pada diriku belum diampunkan oleh Allah sebelum aku menginjak kaki ke tanah suci. Hasilnya, ketakutan itu menguasai diri setiap kali ada impian untuk menjadi tetamu Allah.

Ampunkan aku ya Rabbi...

2 comments:

NABILA said...

Ya ALLAH...xsabarnya ati nabila menunggu peluang utk menjejakkan kaki kat MEKAH........Mudah-mudahn..

Keluduk said...

Marilah sama-sama kita berdoa moga suatu hari nanti kita dapat beribadat di depan kaabah

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails