sifat tercela

....penyakit hati melahirkan sifat-sifat yang tercela

Hari ini aku dapat cuti MC lagi. Dalam seminggu dua ini, demam + batuk + selsema masih lagi tak kebah-kebah. Mungkin ini adalah ujian Allah untuk menghapuskan dosa-dosa yang pernah aku lakukan. Semoga...! Dalam menghabiskan sehari berehat di rumah, aku membaca sebuah buku agama " 200 sifat tercela" yang dikarang oleh Abu Bakar Yacub jilid yang diterbitkan pada tahun 1977. Lama sudah buku ini tersimpan di rak buku tidak disentuh. Aku sempat baca dua muka surat sahaja kerana mata mengantuk kesan makan ubat batuk dan ubat selsema. Apa pun, tanpa sedar isi bacaan benar-benar terkena pada batang hidung sendiri. Baru tahu selama ini banyak rupanya sifat-sifat tercela yang aku miliki. Begitulah kita, bila kita merasa diri kita sempurna. Di bawah ini aku perturunkan beberapa sifat tercela yang terdapat pada diri kita. Ulasannya adalah pandangan peribadi aku sendiri yang tiada kaitan dengan penulis buku agama tersebut.

1/ Menyangka dan menganggap serta merasa 'sempurna diri'

Sifat 'sempurna diri' sebenarnya merupakan sifat yang dimiliki oleh Allah. Kita tidak sempurna. Malah terlalu jauh untuk menjadikan diri 'sempurna diri'. Sekiranya kita merasa diri kita telah sempurna menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena pada diri kita. Bila keadaan ini berlaku, akan wujud sifat-sifat tercela yang lain dalam diri seperti 'keras hati', 'tergopoh dalam tindakan' dan sifat-sifat tercela yang lain yang sewaktu dengannya. Masih banyak kelemahan dan keburukan pada diri kita yang perlu diperbaiki dari masa ke semasa. Jesturu kita perlu sentiasa menilai dan membuat refleksi diri sejauh manakah kebaikan yang ada dalam diri kita.

2/ Malas, segan belajar dengan anggapan 'sudah pandai/ sudah mengetahui'

Kata orang pandai; semakin kita banyak belajar, semakin kita merasakan kekurangan ilmu. Sebaliknya bagi orang-orang yang malas belajar ni macam-macam alasan yang diberikan. Malah lebih teruk lagi bila mereka dengan megahnya berkata," aku pandai dah." Macam anak-anak didik aku kat sekolah. Bila aku suruh mereka buat latihan; mereka dengan selamba jawab yang mereka dah pandai. Sabau aje le...

3/ Ucapan salam

Aku tidak tahu yang tidak mahu mendahulukan ucapan salam ketika berjumpa dengan rakan seagama itu adalah sifat-sifat tercela. Ingat biasa je... mulai hari ini aku akan cuba untuk memberi terlebih dahulu salam kepada rakan-rakan bila berjumpa. Bukan niat hati nak sombong mahupun takbur, tapi gitu-gitulah, kadang-kadang jadi berat mulut untuk ucap salam. Mungkin orang lain menganggap dirinya lebih dari yang lain, lebih besar, lebih berpangkat, lebih kaya dan tidak setaraf dengan orang lain, maka biarlah orang lain mengucap salam dahulu kepadanya. Sedangkan Nabi Muhammad S.A.W lebih dahulu mengucapkan salam terhadap yang berjumpa dengan baginda. Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Bukhary & Muslim, sabda Baginda:

orang yang berkenderaan hendaklah lebih dahulu memberi salam kepada orang yang berjalan kaki dan sedangkan orang yang berjalan hendaklah memberi salam kepada orang yang duduk dan orang yang sedikit memberi salam kepada orang yang banyak.

Sabda Baginda lagi;

orang yang muda memberi salam kepada orang tua,
orang yang berjalan kepada yang duduk-duduk, dan
orang yang sedikit memberi salam kepada orang yang banyak.



semoga kita sama-sama menginsafi diri. Amim...!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails