terlukakah mereka

... doakan buat ibu bapa kita

Semalam aku terklik chanel tv9, siaran langsung rancangan 'Halaqah' yang diadakan di sebuah sekolah menengah di Taiping Perak. Tajuk perbincangan agama Halaqah itu ialah 'Si Tanggang'. Ahli panel terdiri daripada ustaz Shahzan dan Prof Madya sharifah siti apa tah, aku dah lupa namanya. Memang menarik cerita dan kupasan yang disampaikan oleh kedua ahli panel. Boleh menitiskan air beb !!... Sedih + terharu bila mengenangkan betapa kita sebagai seorang anak banyak melukakan dan menghiris hati serta perasaan kedua orang tua kita.

"Maafkan aku wahai ibu dan ayah, terlalu banyak dosaku pada kalian"

Terasa yang selama ini, biar sebanyak mana budi dan tanggungjawab yang telah kita lakukan kepada kedua ibu bapa kita; rupa-rupanya masih lagi tidak terbalas jasa mereka. Malahan kita terkadang dialfakan sejenak dengan kesibukan kerja kita, sehingga kita lupa untuk menghubungi mereka bertanya khabar. Lebih teruk lagi, kita langsung tidak mengziarahi mereka. Oh... layakkah kita menjadi seorang anak yang soleh dan solehan.

Kata orang alim; Allah akan redha kita dengan rehdanya kedua ibu bapa kita. Betapa Allah meletakkan tempat dan kedudukan yang tinggi taraf ibu bapa. Dan kata nenekku, sekiranya kita berbuat baik kepada kedua orang tua kita, maka suatu hari nanti anak kita pula akan berbuat baik kepad kita. Begitu jugalah sebaliknya. Jadi sementara kedua ibu bapa kita masih ada lagi ini, marilah kita berbuat sesuatu seperti:

1/ mendoakan kesejahteraan dan keampunan kedua ibu bapa kita

2/ sentiasa bertanya khabar dan mengziarahi mereka.

3/ Bila pergi jenguk tu, pandai-pandai le bawa buah tangan buat mereka. Jangan jadi sebaliknya, mereka pula yang isi penuh bonet kereta kita dengan kelapa, buah pisang, nangka dan sebagainya.

4/ Ucaplah selalu kata sayang buat mereka. Hanya ketika mereka masih hiduplah maka kita boleh ucap sayang dan berterima kasih kepada mereka. Bila mereka tiada....buat apa lagi!!!

5/ Sekiranya ibu kita telah meninggal dunia, doakan mereka. Lakukan perkara-perkara yang mereka suka semasa mereka hidup seperti menghormati rakan-rakan mereka dan sebagainya.


Dan yang penting, sekiranya kita masih lagi tidak melakukan kelima-lima tips di atas, marilah kita pakat berubah dan 'wat selalu' agar kita tidak dipanggil 'si tanggang'.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails