Bila kita merasa jemu

.......boringnya aku hari ini

Pernahkah anda merasa jemu dan bosan dengan pasangan anda? Jika pernah, bagaimanakah cara anda mengatasinya? Ada atau tidak terlintas di hati anda untuk bercinta lagi? Aku!! Secara jujur aku katakan perasaan itu tetap ada. Lebih-lebih lagi ketika aku 'berjawa' dengan pasanganku. Atau paling tidak pun bila aku ditinggalkan keseorangan. Tapi itu tidak bermakna aku membuat hal-hal yang bukan-bukan. Aku masih cinta dan sayangkan pasanganku. Cuma aku katakan perasaan jemu dan bosan itu tetap aku.

K
enapa ya, perkara ini terjadi?

Banyak sebabnya. Terpulang kepada individu itu sendiri. Bagiku mungkin kita terlalu lama mengulangi aktiviti-aktiviti yang hampir sama pada setiap hari. Waktu kerja; kita dengan hal tempat kerja. Balik rumah; berdepan dengan pasangan kita dan anak-anak. Rutin itu berulang sampai kita anggap kita bahagia bila di rumah kita tidak bertengkar mahupun bermasam muka dengan pasangan kita. Lama kelamaan kita sudah tak kisah dengan apa yang berlaku kepada pasangan kita. Dan yang paling kita takuti kita mula mencari keburukan dan kelemahan pasangan kita. Begitulah sebaliknya.

Sebab itulah, pakar hiasan dalaman rumah selalu berpesan agar perabot-perabot selalu dialih kedudukannya setiap waktu supaya kita tidak sampai jemu dan bosan dengan kedudukan yang sama sejak kita mula masuk rumah sampailah kita tua.

Terkadang pasangan kita ( sama ada isteri mahupun suami ) alfa dan lalai dengan cabaran dan godaan yang harus ditempohi oleh pasangan kita semasa berada di dunia luar rumah. Sikap memberi kepercayaan 100% kepada pasangan kadang-kadang boleh membawa padah. Jesturu kita perlu menyemai sedikit rasa sangsi atau lebih baiknya disebut perasaan 'cemburu' kepada pasangan kita agar kita lebih berhati-hati dengan kemungkinan-kemungkinan yang bakal berlaku. Biarlah pasangan kita mengatakan kita cemburu daripada berlaku kudis dikemudian hari. (Itu adalah kata-kata seorang sahabat aku di tempat kerja)

Salah satu lagi sebab kenapa kita akan merasa jemu dan bosan dengan pasangan kita ialah bila mana kita mempunyai waktu-waktu terluang yang banyak sangat. Bila kita tidak pandai mengurus waktu dengan bijak mulalah kita mencari perkara-perkara yang bukan-bukan. Lebih-lebih lagi bila ada member-member kita yang sekepala dengan kita. Maka makin cepatlah merebaknya. Hari ini peluang-peluang untuk mencari pasangan baru terbuka luas di hadapan kita. Kata nenek aku, tepuk dada tanya iman. Semuanya terletak di atas pilihan kita.

Jadi, bagaimana untuk mengelak supaya perkara ini tidak berlaku ke atas pasangan kita.

1/ Cari kebaikan pasangan kita

Bila dah timbul perasaan jemu dan bosan kepada pasangan kita, maka salah satu cara yang diajar oleh ayahku ialah dengan melihat kebaikan dan kelebihan yang terdapat pada pasangan kita. Kalau perlu buat list; kita buat senarai. Mana lebih banyak; sifat yang baik atau sebaliknya. Menurut kajian nenek akulah, tentu yang senarai kebaikan mengatasi keburukan. Bak kata raja lawak kita si Nabil itu, "lu pikirlah sendiri."

2/ Imbas kembali detik bahagia kita

Bila fikir baik-baik, tentu payahnya kita hendak membina sebuah perkahwinan. Ramai pihak yang terlibat. Bermula dari adat merisik, bertunang dan sampailah kepada majlis kenduri perkahwinan. Kalau 1000 orang jemputan, 1000 orang itulah yang menjadi saksi kebahagiaan kita menjadi raja sehari. Sayang rasanya kita bila terlalu cepat merasa jemu dan bosan dengan pasangan kita. Mungkin sebabnya terlalu kecil jika dibandingkan dengan apa yang telah berlaku diawal perkahwinan kita.

Aku rasa cukuplah 2 tips itu dahulu. Cuba amal dan renung-renungkan sekurang-kurangnya ianya memberi masa untuk kita berfikir, layakkah kita merasa jemu dan bosan dengan pasangan kita. Sekiranya berlaku juga, ajak-ajaklah pasangan kita berbual dan membuat perubahan. Semoga perkahwinan kita utuh selamanya.



2 comments:

Anonymous said...

salam... usually kita jemu dengan diri kita je.. selalu repeat the same mistakes.. did the same stuffs.. hubby, family n friends, i think not.. maybe once in a while kot datang jemu tu... its very subjective.. maybe sebab ida pun jenis a boring person, tak banyak cite n benda menarik yang dilakukan.. thats it..:) anyway, its a normal feeling.. like happy..sad.. feel like killing ur partner once in a while.. tih tih..:)

Keluduk said...

begitulah keindahan kehidupan, sekejap happy, sekejap sedih, sekejap tak tahu nak buat ape. hihihi, mula le merapu tak tentu pasal.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails